FAV158 Kapitoly z dějin slovenské kinematografie

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0/0. bloková výuka - celková dotace odpovídá plnému semestru. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Václav Macek (přednášející), prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D. (zástupce)
prof. Václav Macek, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 23. 2. 10:50–14:05 U34, Čt 2. 3. 10:50–14:05 U34, Čt 9. 3. 10:50–14:05 U34, Čt 16. 3. 10:50–14:05 U34, Čt 23. 3. 10:50–14:05 U34, Čt 6. 4. 10:50–14:05 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz sa zaoberá svojou témou z dvoch hľadísk. Na jednej strane sleduje politické, ideologické a historické súvislosti, ktoré ovplyvňovaly modely naratívnej štruktúry slovenských filmov. Zároveň analyzuje aj reflexiu filmovej tvorby (kritickú a teoretickú) a jej vplyv.
Na druhej strane sleduje štylistické postupy a rukopis jednotlivých autorov a ich prístup ku skutočnosti, pričom skutočnosť je chápaná nie ako veci o sebe, ale spolu s významami a zmyslom, ktoré im pridávame. Študenti sa tak zoznámia s tvorbou „civilizmu“ (Bielik, Solan, Hollý, Hanák…), „štylizácie“ (Plicka, Uher, Havetta, Jakubisko…) a tiež s tvorbou najnovšej generácie slovenských filmárov orientovaných na dokument (Kerekes, Škop, Lehotský, Vojtek, Rusnoková…).
Súčasťou kurzu budú dvd projekcie, resp. vybrané ukážky zo slovenských filmov na dvd nosičoch.
Cieľ kurzu: dôsledné oboznámenie s filmovou tvorbou na Slovensku v historickom a estetickom kontexte 20-teho storočia a analýza súčasného stavu.
Osnova
  • • I. Úvod, študijná literatúr a zdroje.
  • • II. Historické, politické a estetické kontexty.
  • • III. Modely filmovej tvorby od 50-tych rokov, následný civilizmus a štylizácia.
  • • IV. Analýza stavu po r. 1989 s dôrazom na dokument.
Literatura
  • MACEK, Václav a Jelena PAŠTÉKOVÁ. Dejiny slovenskej kinematografie. Martin: Osveta, 1997, 599 s. ISBN 8021704004. info
  • Ciel, Martin: Odborná reflexia filmu na Slovensku. Bratislava: VŠMU, 1979
  • Šmatláková, R. – Šmatlák, M: Filmové profily (Slovenskí režiséri hraných filmov). Bratislava: SFÚ, 2005.
  • Branko, P: Straty a nálezy. Bratislava: SFÚ, 1999.
  • BRANKO, Pavel. Straty a nálezy. 1. vyd. Bratislava: Slovenský filmový ústav, 2005, 257 s. ISBN 8085187442. info
  • Filmový sborník historický 4. Česká a slovenská kinematografie 60. let. Praha: Národní filmový archiv, 1993.
  • HAMES, Peter. The czechoslovak new wave. 2. ed. London: Wallflower Press, 2005, xi, 323. ISBN 1904764436. info
  • PŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ a Jiří CIESLAR. Démanty všednosti :český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2002, 387 s. ISBN 80-86102-17-3. info
Výukové metody
Přednášky a projekce.
Bloková výuka probíhá v těchto termínech: 23. 2 + 2. 3. + 9. 3. + 16. 3. + 23. 3. + 6. 4., vždy čtvrtek od 10:50 do 14:05.
Metody hodnocení
Písemný test.
Informace učitele
prof. Václav Macek, CSc.
Filmový historik, profesor Katedry audiovizuálních studií Filmové a televizní fakulty VŠMU v Bratislavě.
Spoluautor "Dejin slovenskej kinematografie" (Martin, 1997) a autor monografií o slovenských filmařích E. Havettovi, D. Hanákovi, Š. Uhrovi a J. Kadárovi.
Věnuje se také slovenské a evropské fotografii, je kurátorem řady výstav a editorem projektu The History of European Photography.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, jaro 2014, podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/FAV158