LJBcB26 Antické drama a jeho recepce II

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Eliška Kubartová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Daniela Urbanová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Daniela Urbanová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:30–14:05 A21
Předpoklady
Kurz je otevřen všem zájemcům o tradici antického dramatu, primárně studentům latinského a řeckého jazyka, mediteránních studií, starověkých dějin a divadelní vědy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je na příkladu mýtu o Faidře a Hippolytovi ukázat, jak antická tragédie ovlivnila vývoj dramatu a kultury obecně. Na příkladech konkrétních dramat, inscenací a filmu budeme sledovat, jakým způsobem pozdější období nakládala s dědictvím antické tragédie a jak probíhala adaptace dramatu v antice samotné, mezi řeckou a římskou, respektive helénistickou kulturou. Kromě analýzy konkrétních textů se budeme zabývat také recepcí antiky v širším slova smyslu a teorií adaptace jakožto nástroje umožňujícího poznání procesu recepce v konkrétních uměleckých dílech.
Osnova
  • 1.–2. Řecká tragédie a Euripidův Hippolytos
  • 3.–4. Římská tragédie a Senekova Faidra
  • 5.–6. Klasicistní tragédie a Racinova Phaèdra
  • 7. Faidra ve filmu: Phaedra (1962)
  • 8.–9. Shakespeare a Hekuba
  • 10. Antické drama v japonském divadle
Literatura
    povinná literatura
  • STEHLÍKOVÁ, Eva. Lucius Annaeus Seneca, Faidra. Artur. Praha, 2011. D 79. ISBN 978-80-87128-58-9. info
  • EURIPIDÉS. Hippolytos, a jiné tragédie. Translated by Rudolf Mertlík. Vydání v tomto souboru prv. Praha: Svoboda, 1986, 453 stran. URL info
  • RACINE, Jean. Faidra : tragédie. 1. vyd. tohoto překladu. Praha: Orbis, 1960. info
    doporučená literatura
  • POLLARD, Tanya. 2012. What’s Hecuba to Shakespeare? Rennaissance Quaterly 65(40): 1060–1093
  • SMIT, Betyne van Zyl. A Handbook to the Reception of Greek Drama. Wiley Blackwell, 2016.
Výukové metody
přednáška, seminární diskuze
Metody hodnocení
pravidelná docházka (max. 1 neomluvená absence), aktivní účast na hodinách, závěrečné kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/LJBcB26