FF:PAPVB_06 Architektura Předního východu - Informace o předmětu
PAPVB_06 Úvod do dějin architektury na Předním východě
Filozofická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
- Vyučující
- Federico Buccellati, Ph.D. (přednášející), Mgr. Inna Mateiciucová, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. PhDr. Eliška Kazdová, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucia Miškolciová
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- This course will focus on the challenges surrounding the discovery of architecture in the Ancient Near East. Four chapters are envisioned, each dealing with one set of challenges: Discovery, Interpretation, Perception and Preservation. Discovery will deal with the archaeological record and questions of function. In particular, excavating/documenting ancient building materials (eg. clay, stone) will be considered. Interpretation will consider 3D reconstructions and the wider urban framework, with an emphasis on reconstructing daily life and the socio-economical landscape of ancient Urkesh. Perception will deal with the senses: touch, hearing, smell and sound. Preservation will consider how to conserve mudbrick architecture, but will also focus on the question of stakeholder involvement as preservation in a wider sense. The archaeological excavations at Tell Mozan, ancient Urkesh, will serve as the case study for each set of challenges.
- Osnova
- The four chapters – Discovery, Interpretation, Perception and Preservation – will be covered in sequence, with a discussion at the end of each chapter. Readings relevant to each chapter will be included in this discussion.
- Literatura
- Clark, D. R., 2003. Bricks, Sweat and Tears: The Human Investment in Constructing a "Four-Room" House. Near Eastern Archaeology, 66(1/2), 34-43
- Craig, B. D., 1998. Labor Investment and Organization in Platform Mound Construction: A Case Study from the Tonto Basin of Central Arizona. Journal of Field Archaeology 25(3)245-259.
- Blackburn, F. H.1936. An Optical Illusion at Khorsabad. The American Journal of Semitic Languages and Literatures 52(2), 114-116
- Coates, P. A., 2005. The strange stillness of the past. Environmental History 10(4), 636-665.
- Oates, D., 1990, Innovations in Mud-Brick: Decorative and Structural Techniques in Ancient Mesopotamia. World Archaeology 21 (3), 388-406
- Výukové metody
- prezentace
- Metody hodnocení
- písemný test
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/PAPVB_06