PAPVB_06 Úvod do dějin architektury na Předním východě

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Federico Buccellati, Ph.D. (přednášející), Mgr. Inna Mateiciucová, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Eliška Kazdová, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Lucia Miškolciová
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course will focus on the challenges surrounding the discovery of architecture in the Ancient Near East. Four chapters are envisioned, each dealing with one set of challenges: Discovery, Interpretation, Perception and Preservation. Discovery will deal with the archaeological record and questions of function. In particular, excavating/documenting ancient building materials (eg. clay, stone) will be considered. Interpretation will consider 3D reconstructions and the wider urban framework, with an emphasis on reconstructing daily life and the socio-economical landscape of ancient Urkesh. Perception will deal with the senses: touch, hearing, smell and sound. Preservation will consider how to conserve mudbrick architecture, but will also focus on the question of stakeholder involvement as preservation in a wider sense. The archaeological excavations at Tell Mozan, ancient Urkesh, will serve as the case study for each set of challenges.
Osnova
  • The four chapters – Discovery, Interpretation, Perception and Preservation – will be covered in sequence, with a discussion at the end of each chapter. Readings relevant to each chapter will be included in this discussion.
Literatura
  • Clark, D. R., 2003. Bricks, Sweat and Tears: The Human Investment in Constructing a "Four-Room" House. Near Eastern Archaeology, 66(1/2), 34-43
  • Craig, B. D., 1998. Labor Investment and Organization in Platform Mound Construction: A Case Study from the Tonto Basin of Central Arizona. Journal of Field Archaeology 25(3)245-259.
  • Blackburn, F. H.1936. An Optical Illusion at Khorsabad. The American Journal of Semitic Languages and Literatures 52(2), 114-116
  • Coates, P. A., 2005. The strange stillness of the past. Environmental History 10(4), 636-665.
  • Oates, D., 1990, Innovations in Mud-Brick: Decorative and Structural Techniques in Ancient Mesopotamia. World Archaeology 21 (3), 388-406
Výukové metody
prezentace
Metody hodnocení
písemný test
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/PAPVB_06