FF:PG61B03 Ecological Education Seminar - Course Information
PG61B03 Ecological Education Seminar
Faculty of ArtsSpring 2017
- Extent and Intensity
- 0/2. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Michal Medek (lecturer), Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- each even Wednesday 9:10–12:25 L35
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Counselling (programme FF, B-PD)
- Course objectives
- Students will familiarize themselves with current situation of ecological/environmental education in Czech Republic. The course is focused on aims, methods and institutional framework of environmental education (EE), not on eco-educational topics themselves. It therefore follows the course PGK32B59 Current Issues in Environmental Education. The course consists of three teaching blocks, assesment and one-day excursion. The teaching blocks deal with environmental education within Czech curriculums and focus on extra-curricular EE as well. The excursion introduces different approaches in environmental education. After completing the course, students will have an insight in options for environmental education and will be able to co-prepare and co-manage EE projects and programs.
- Syllabus
- 1 - 22/02 Informace o kurzu a podmínkách ukončení
Úvod do environmentální výchovy, environmentální výchova v předškolním věku - cíle a kompetence nabyté v rámci kurzu, požadavky k zápočtu; - cíle a obsahy environmentální výchovy (EV); - EV pro různé věkové skupiny - zakotvení EV v oficiálních dokumentech ČR; - EV dětí předškolního věku: vybraná teoretická východiska, ukázky a hodnocení výukových programů. EV v předškolním věku – lesní MŠ. V případě účasti NEdostatečného množství studentů se bude nahrazovat místo studijního volna 22. března.
2 - 08/03 Environmentální výchova na základní a střední škole dokončení EV pro předškoláky; - EV na ZŠ a SŠ – možnosti a role EV v rámci současných kurikulí.
22/03 výuka nebude z důvodu terénního cviční následující týden
3 - 28-29/03 Dvoudenní terénní praxe: v rámci praxe se studenti formou aktivit seznámí s historií a různými směry environmentální výchovy (praxe se koná ve spolupráci s doc. PhDr. Janem Činčerou, Ph.D.)
4 - 05/04 NNO v environmentální výchově
- střediska ekologické výchovy, ČSOP a Pavučina; - školní ekologické projekty; - ekologické výukové programy jednodenní a pobytové; - didaktické zásady tvorby ekologických výukových programů; - projektová výuka v EV; badatelsky orientované vyučování, Real World Learning; - mimoškolní EV - historie, vývoj a současnost.
19/04 a 03/05 studijní volno - vlastní návštěva a hodnocení ekologického výukového programu v průběhu dubna (termíny budou vypsány, stejně jako termíny individuálních konzultací k závěrečným pracem).
5 - 23/05 představení hodnocení náslechů programů EV; - ukázka příkladů dobré praxe.
- 1 - 22/02 Informace o kurzu a podmínkách ukončení
- Literature
- required literature
- Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z http://www.vztahkprirode.cz/soubory/evyvoj.pdf
- PASTOROVÁ, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane
- recommended literature
- online zdroj časopis Bedrník: http://www.pavucina-sev.cz/b_bedrnik.htm
- online zdroj: Envigogika http://www.envigogika.cuni.cz/
- Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al (2011) Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
- not specified
- Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
- Teaching methods
- Interactive seminars, assesment, assignment, excursion.
- Assessment methods
- Active participation on all blocks is required, assesment of an environmental education program, assignment.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2017/PG61B03