PS_BA011 Sociálně psychologický výcvik ve skupině

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 26 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Diviš, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Muroňová (cvičící)
Mgr. Tereza Pulkrtová (cvičící)
Mgr. Dana Sidorová (cvičící)
Mgr. Bc. Lucie Slivečková (cvičící)
Mgr. Eva Vášová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kamila Zábranská (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Komendová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PS_BA011/DIVI: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Diviš
PS_BA011/D_J: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Muroňová, D. Sidorová
PS_BA011/E_T: Rozvrh nebyl do ISu vložen. T. Pulkrtová, E. Vášová
PS_BA011/L_K: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Slivečková, K. Zábranská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prakticky orientovaný kurs v malé skupině se zaměřením na individuální prožitky "teď a tady", využívající technik sociální psychologie a psychoterapie, vedoucí k rozvoji a obohacení osobnosti účastníků s důrazem na sebepoznání, sociální percepci,komunikaci a týmovou spolupráci.
Osnova
  • Obsah předmětu je vždy konkretizován při úvodním setkání a průběžně inovován při realizaci výcviku v závislosti na možnostech, potřebách a očekáváních jednotlivých účastníků.
  • Základní průběh předmětu je následující:
  • Úvodní setkání směřující k základnímu poznání jednotlivých účastníků s vyučujícím a mezi sebou.
  • Vícedenní praktická průprava využívající sociálně-psychologických technik směřujících k rozšíření sebepoznání, které vede k realističtější představě o sobě, větší schopnosti autokorekce a přeneseně i k větší sebejistotě a úspěšnosti.
  • Výcvik je zaměřen na zvýšení citlivosti pro myšlenky, emoce a pohnutky vlastní i cizí (větší schopnost empatie), jasnější vědomí skupinové dynamiky, skupinových rolí a potřeb spolupráce v týmu, rozvoj komunikačních dovedností, rozvoj tvořivosti.
  • Závěrečné shrnující setkání, jehož podstatou je uzavření podstatné části psychologických procesů vzniklých v předcházejících fázích výcviku.
Literatura
  • Kratochvíl, S. (2007). Příběhy terapeutických skupin. Praha: Triton.
  • Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada.
  • Kolařík, M. (2011). Interakční psychologický výcvik. Brno: Grada Publishing.
  • Kříž, P. (2005). Kdo jsem, jaký jsem. Kladno: AISIS.
  • Hermochová, S. (1988). Metody aplikované sociální psychologie. I., Interakční programy, interakční hry a tematická interakce. Praha: Univerzita Karlova,
  • YALOM, Irvin D. a Molyn LESZCZ. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Translated by Hana Drábková - Martin Hajný. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 647 s. ISBN 9788073673048. info
Výukové metody
Výhradně seminární a zážitková forma výuky probíhající v blocích dle domluvy v rámci seminárních skupin.
Metody hodnocení
Způsob ukončení předmětu určí vyučující na počátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.