FF:UEV_28 Mentoring - Informace o předmětu
UEV_28 Mentoring a jeho role ve škole
Filozofická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Libor Kyncl (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 14:10–17:25 N42
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Učitelství estetické výchovy pro střední školy (program FF, N-SS) (3)
- Cíle předmětu
- • popíše principy a možnosti mentoringu ve vzdělávání;
• vysvětlí souvislost mezi kariérním řádem učitele a prací mentora;
• s pomocí balančního kruhu a kompetenčního rámce vyhodnotí kvalitu zvolené činnosti;
• identifikuje jednotlivé fáze GROW modelu a vede s jeho pomocí rozhovor;
• praktikuje při práci ve dvojicích a trojicích aktivní naslouchání;
• zformuluje zadání pro využití práce se škálou;
• argumentuje pro užívání mentoringu ve školství;
• orientuje se v základních pojmech a dovednostech mentora - Osnova
- • Předmět zvedne informovanost studentů v oblasti mentoringu a koučování
- • Předmět je z menší části postaven na výkladu vyučujícího, větší část zabírá skupinová práce a praktický nácvik vybraných mentorských nástrojů.
- • Představíme si nástroj, který je ve školství využíván k podpoře procesní kvality.
- • Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v mentoringu samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po nácviku jednotlivých nástrojů vždy následuje reflexe.
- • My se učíme od ostatních, okolí se učí od nás. Jak na to jdeme a co k tomu potřebujeme?
- • Úvod do koučování a mentoringu – role mentora
- • Mentoring a jeho formy v kontextu školství
- • Jak získáváme znalosti, dovednosti a postoje
- • Budování a specifika vztahu mentor – mentee
- • Kompetence mentora
- • Komunikační strategie
- • Aktivní naslouchání – nácvik ve dvojicích/trojicích
- • Co dělá mentor pro mentee, co mentor nedělá
- • Role mentora, co mentor nedělá
- • Od nevědomé nekompetentnosti k nevědomé kompetentnosti
- • Kdo je za co zodpovědný
- • Nástroje mentora
- • Formulace cílů
- • Popis reality
- • Příležitosti, které se nalezeným řešením naskýtají
- • Plánování, formulace a realizace dílčích kroků
- • Identifikace jednotlivých fází GROW modelu
- • GROW model – nácvik ve dvojicích/trojicích
- • Expertní a partnerský přístup ve vedení lid
- • Rozdíly koučování – mentoring
- • Kvality mentora
- • Mentorské pasti
- • Etický kodex mentora
- • Přínos mentoringu pro mentee, pro mentora, pro organizaci
- • Práce s hodnotící škálou
- • Mentoring v učitelství (zkušenosti z praxe)
- Literatura
- 1. BRUMOVSKÁ, T. – MÁLKOVÁ, SEIDLOVÁ, G. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. 152 s. ISBN 978-80-7367-772-5.
- PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Zdeněk ŠTĚPÁNEK a Ilona PRAUSOVÁ. Mentorink : forma podpory nové generace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 152 s. ISBN 9788026206255. info
- PÍŠOVÁ, Michaela, Karolina DUSCHINSKÁ, Jana KARGEROVÁ, Alena LAMPERTOVÁ, Eva LUKAVSKÁ, Monika SZIMETHOVÁ a Anna TOMKOVÁ. Mentoring v učitelství. první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011, 204 s. ISBN 978-80-7290-518-8. info
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2010, roč. 55, 3-4, s. 254 - 264. ISSN 0031-3815. info
- HORSKÁ, Viola. Koučování ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 174 s. ISBN 9788024724508. URL info
- HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8. info
- PARMA, Petr. Umění koučovat : systemické koučování ve firmě, rodině a škole pro kouče i koučované, studenty, odborníky i veřejnost. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2006, 222 s. ISBN 8086851346. info
- Metody hodnocení
- Kolokvium spojené s písemnou reflexí
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/UEV_28