VH_95b Seminář hudební estetiky a teorie II.

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Klára Hedvika Linkovová Mühlová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 9:10–10:45 N43
Předpoklady
VH_01a Úvod do hudební vědy && VH_01b Hudební historiografie && VH_02a Proseminář hudební vědy I. && VH_02b Proseminář II. && VH_04 Hudební nauka &&(( VH_05 Harmonie ) || ( VH_05a Harmonie I. && VH_05b Harmonie II. ))&& VH_07 Hudební akustika && VH_08 Intonace && VH_09 Sluchová analýza
Hlavní důraz je kladen na estetickou tradici 20. století.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář nabízí možnost zabývat se historickými i metodologickými problémy hudební estetiky, sémiotiky a teorie komunikace a zkoumat z hlediska těchto disciplín procesy hudební tvorby, interpretace a recepce. Individuální badatelská práce studentů může být zaměřena též na sémantickou analýzu jednotlivých hudebních děl, na studium interakci hudby s jinými druhy umění a na sémantickou analýzu a hermeneutiku verbálních textů o hudbě. Navíc lze v rámci semináře vypracovávat referáty týkající se dějin esteticky a sémioticky orientovaného muzikologického myšlení.
Osnova
  • Posluchači si vyberou některé z uvedených témat a na seminářích budou průběžně referovat o výsledcích studia. Seminární cvičení se vztahuje k následujícím tematickým okruhům. 1. Problematika vztahu hudební teorie a hudební estetiky. 2. Funkční teorie a teorie stupňů (Sechter - Riemann) - rozdíly a paralely 3. Schenkerova teorie, estetika, ideologie, recepce Schenkerovy teorie (Schenkerovi žáci a "schenkerianismus"). Umění a ideologie. Existují objektivní kritéria pro posouzení hudby 19.století? Rozporný obraz tohoto autora v různých zemích. Co je na Schenkerově Schichtenlehre skutečně nového? 4. Goethe a hudba, Goethův odkaz v hudební teorii a estetice (A.B. Marx, H. Schenker, A. Webern, A. Hába ad.) Goethův vliv na hudební teorii 19. a 20. století. 5. Busoniho Návrh nové estetiky hudebního umění: mikrointervalová hudba, boj o novou operu. 6. Busoniho "junge Klassizität" a "alternativní moderna". Obrana vlastních textů před novými vykladači a krátké dějiny mikrointervalové hudby. 7. Schönbergova hudební teorie a estetika. Rozdílné představy o vytváření uměleckého díla v autorově 2. a 3. tvůrčí periodě (tzv. volná atonalita a dodekafonie). 8. Schönbergova "vídeňská" a "berlínská škola". 9. Ernst Kurth: Romantische Harmonik und ihre Krise in Wagners "Tristan". 10. August Halm: Von zwei Kulturen der Musik. 11. Hábova Neue Harmonielehre (světově nejproslulejší dílo domácí hudební teorie?) - zaznamenává Hábova učebnice pouze autorovu individuální techniku (Šín), anebo je odrazem obecnějších stylových tendencí?
Literatura
  • FUKAČ, Jiří. Základy hudební sémiotiky. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1992, 303 s. ISBN 8021005661. info
  • FUKAČ, Jiří. Základy hudební sémiotiky. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1992, 233 s. ISBN 8021003731. info
  • FUKAČ, Jiří. Základy hudební sémiotiky. D. 3. V Brně: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0567-X. info
  • FUKAČ, Jiří. Pojmosloví hudební komunikace. Vyd. 1. Brno: Rektorát Masarykovy univerzity, 1991, 114 s. ISBN 80-210-0245-X. info
Výukové metody
semináře; čtení textů
Metody hodnocení
seminární úkol; prezentace (80% účast)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2019, jaro 2020.