FF:DU1405a Moravské a vídeňské malířství - Informace o předmětu
DU1405a České malířství 19. století
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Robert Janás, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Janás, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář dějin umění – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 17:30–19:05 K31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny umění (program FF, B-HS)
- Dějiny umění (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- V 19. století zažívaly Čechy rozmach české národní emancipace. Toto prostředí se stalo prostorem pro vznik mnohých legend o národní výjimečnosti, které se týkaly i výtvarných umělců. Čechy byly ale v 19. století stále ještě jednou z korunních zemí Habsburské monarchie a Praha jedním z provinčních hlavních měst říše (Provinzhauptstadt). Počet obyvatel Prahy nedosahoval ani čtvrtinu obyvatel Vídně. Akademie výtvarných umění v Praze nemohla konkurovat akademiím ve Vídni nebo Mnichově. 19. století bylo na jedné straně dobou rozmachu české národní emancipace, na druhé straně české malířství po výtvarné stránce stále vycházelo z cizích vzorů. Češi proklamovali antagonismus vůči německému, ale ve výtvarném umění nadále tvořili v kontextu německé tvorby. Klíčovou roli pro formování českého malířství 19. století hrál Mnichov. Z Mnichova přicházeli na Akademii výtvarných umění profesoři, kteří položili základy českých malířských škol (Christian Ruben, Maximilian Haushofer). Mladí čeští malíři při cestách za zahraničními. zkušenostmi odcházeli nejčastěji do Mnichova. V průběhu 2. poloviny 19. století se ale stále častějším cílem jejich studijních cest stávala Paříž. Cyklus přednášek bude sledovat vývoj malířské scény v Čechách, především v Praze, zasazený do širších souvislostí v rámci středoevropského a německého prostředí (Mnichov…) a globálnějších evropských vlivů (Paříž…).
- Osnova
- 1) Klasicismus a nazarénská malba (Bergler, Führich, Tkadlík, V. Mánes, Hellich) 2) Rubenova škola a romantický historismus (Ruben, Lhota, Lauffer, Javůrek, Trenkwald, Svoboda) 3) Biedermeier (J. Mánes, Q. Mánes, Gareis, Machek) 4) Romantická krajinomalba (Postl, Kohl, A. Mánes, Navrátil, Piepenhagen) 5) Haushoferova krajinářská škola a romantický realismus (Haushofer, Kosárek, Bubák, Ullik, Chvála, Havránek) 6) Realismus (Pinkas, Barvitius, Purkyně, Čermák) 7) Generace Národního divadla (Aleš, Ženíšek, Brožík, Hynais) 8) Naturalismus (Schikaneder, Marold, Bartoněk, Liška) 9) Symbolismus (Pirner, Knüpfer, Oliva, Mašek, Gretsch, Mandl, Myslbek) 10) Symbolistní stylismus (Jenewein, Schwaiger, Beuronská škola, Preisler) 11) Mařákova škola a krajinomalba přelomu století (Chittussi, Riedel, Mařák, Kaván, Lebeda, Slavíček, Hudeček, Radimský, Jansa)
- Literatura
- doporučená literatura
- DVOŘÁKOVÁ, Nina. 90 let Domu umění města Brna : architektura, historie, výstavy, kulturní činnost 1910-2000, Dům umění města Brna 20. října - 10. prosince 2000. Edited by Jana Vránová. Brno: Dům umění města Brna, 2000, 231 s. ISBN 80-7009-124-X. info
- Výukové metody
- přednášky
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/DU1405a