DU2853 Visual culture in Luxembourg era (1310-1437)

Faculty of Arts
Spring 2018
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Michaela Ottová (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Department of Art History – Faculty of Arts
Contact Person: prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Supplier department: Department of Art History – Faculty of Arts
Timetable
Mon 23. 4. 8:00–11:00 VP, Tue 24. 4. 8:00–11:00 VP, Wed 25. 4. 8:00–11:00 VP, Thu 26. 4. 8:00–11:00 VP, Fri 27. 4. 8:00–11:00 VP
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cyklus představí sochařství vznikajícího v době vlády Lucemburské dynastie (Jan, Karel, Václav, Zikmund), tedy zhruba časovému období (1310-1437). Naše země za vlády lucemburkých panovníků se postupně stávaly významným uměleckým regionem, kde primární roli hrála Praha - královské sídlo. Především za vlády Karla IV a jeho synů se stal pražský dvůr klíčovým mezinárodním uměleckým centrem, jehož rezonanci může sledovat v celé střední Evropě. Cyklus reaguje změnu badatelského diskurzu, který přinesly nedávné výstavní koncepty. Problematika je sledována na vybraných tématech v chronologickém sledu v širokém rejstříku aktuálních badatelských přístupů, které se věnují objednavatelským strategiím panovníka i dvora, kontextuálním otázkám funkce a recepce uměleckých děl soudobou společností, stejně jako tradičním metodám stylu a ikonografie, nevyjímaje ani proměny vizuálního kánonu a tělesnosti.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen porozumět sochařství vrcholného a pozdního středověku ve středovropském kontextu.
Syllabus (in Czech)
  • Dosavadní metodické přístupy a možnosti výzkumu gotického sochařství (J. Opitz, A. Kutal, J.Homolka, I. Hlobil, R. Suckale, J. Fajt, A. Mudra) Jan Lucemburský a počátky gotického sochařství v Čechách Recepce poklasické katedrální gotiky u nás a ve střední Evropě Mistr Michelské Madony - koncept autora, dílny, či vrstvy? Otázky preferencí uměleckých druhů - socha vs. malba - organizace "uměleckých řemesel" "Císařský styl" Karla IV Praha jako evropské umělecké centrum 2. poloviny 14. stol. Trůnící Madony a třetí čtvrtina 14. století Petr Parléř a huť při katedrále sv. Víta v Praze Václav IV., Jan z Jenštejna a krásný sloh Funkce a recepce uměleckých děl v období krásného slohu Krumlovská a Toruňská Madona - koncepty mistrů, dílen a okruhů Pieta krásného slohu "Proměny těla" ve 14. století Zikmund Lucemburský a umění na jeho dvoře Mistr Týnské kalvárie a jeho datování "Vyřešení" krásného slohu a první projevy pozdní gotiky
Teaching methods
lectures
Assessment methods
Written test, colloquium
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught only once.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2018/DU2853