FF:DU2853 Luxembourg visual culture - Course Information
DU2853 Visual culture in Luxembourg era (1310-1437)
Faculty of ArtsSpring 2018
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Michaela Ottová (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Department of Art History – Faculty of Arts
Contact Person: prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.
Supplier department: Department of Art History – Faculty of Arts - Timetable
- Mon 23. 4. 8:00–11:00 VP, Tue 24. 4. 8:00–11:00 VP, Wed 25. 4. 8:00–11:00 VP, Thu 26. 4. 8:00–11:00 VP, Fri 27. 4. 8:00–11:00 VP
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- History of Arts (programme FF, B-HS)
- History of Arts (programme FF, B-OT) (2)
- History of Arts (programme FF, N-OT)
- Course objectives (in Czech)
- Cyklus představí sochařství vznikajícího v době vlády Lucemburské dynastie (Jan, Karel, Václav, Zikmund), tedy zhruba časovému období (1310-1437). Naše země za vlády lucemburkých panovníků se postupně stávaly významným uměleckým regionem, kde primární roli hrála Praha - královské sídlo. Především za vlády Karla IV a jeho synů se stal pražský dvůr klíčovým mezinárodním uměleckým centrem, jehož rezonanci může sledovat v celé střední Evropě. Cyklus reaguje změnu badatelského diskurzu, který přinesly nedávné výstavní koncepty. Problematika je sledována na vybraných tématech v chronologickém sledu v širokém rejstříku aktuálních badatelských přístupů, které se věnují objednavatelským strategiím panovníka i dvora, kontextuálním otázkám funkce a recepce uměleckých děl soudobou společností, stejně jako tradičním metodám stylu a ikonografie, nevyjímaje ani proměny vizuálního kánonu a tělesnosti.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student bude po absolvování předmětu schopen porozumět sochařství vrcholného a pozdního středověku ve středovropském kontextu.
- Syllabus (in Czech)
- Dosavadní metodické přístupy a možnosti výzkumu gotického sochařství (J. Opitz, A. Kutal, J.Homolka, I. Hlobil, R. Suckale, J. Fajt, A. Mudra) Jan Lucemburský a počátky gotického sochařství v Čechách Recepce poklasické katedrální gotiky u nás a ve střední Evropě Mistr Michelské Madony - koncept autora, dílny, či vrstvy? Otázky preferencí uměleckých druhů - socha vs. malba - organizace "uměleckých řemesel" "Císařský styl" Karla IV Praha jako evropské umělecké centrum 2. poloviny 14. stol. Trůnící Madony a třetí čtvrtina 14. století Petr Parléř a huť při katedrále sv. Víta v Praze Václav IV., Jan z Jenštejna a krásný sloh Funkce a recepce uměleckých děl v období krásného slohu Krumlovská a Toruňská Madona - koncepty mistrů, dílen a okruhů Pieta krásného slohu "Proměny těla" ve 14. století Zikmund Lucemburský a umění na jeho dvoře Mistr Týnské kalvárie a jeho datování "Vyřešení" krásného slohu a první projevy pozdní gotiky
- Teaching methods
- lectures
- Assessment methods
- Written test, colloquium
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught only once.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2018/DU2853