DVQ053K Německé divadlo a drama 18. století (Doporučené)

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 8 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Klára Škrobánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Margita Havlíčková
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karolína Stehlíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představení německé divadelní kultury 18. století jako jedné z vedoucích mocností evropského divadla. Student bude veden k pochopení přerodu barokního stylu divadla do stylu osvícenského a klasicistního, k prohloubení znalostí o reformách vedoucích ke vzniku instituce národního divadla. Za pomoci četby dobových dramatických i teoretických spisů bude student schopen vysledovat formální i ideové změny v německé dramatické tvorbě, která na konci 18. století vrcholí kompletací Goethova knižního dramatu Faust a úspěchem tzv. výmarského klasicismu. Tyto poznatky budou dále rozvíjeny a dávány do širšího kontextu evropské divadelní kultury, zejména však s důrazem na vliv německých reforem na české divadlo a jeho zápas o svébytnou divadelní kulturu.
Osnova
  • 1. HISTORICKÝ KONTEXT
  • a. Sociopolitická situace ve střední Evropě 18. století
  • b. Historická fakta ovlivňující stav tehdejšího kontinentu
  • c. Všeobecné tendence v tehdejším umění – baroko, klasicismus
  • d. Zrod a rozkvět měšťanstva jako nové skupiny obyvatelstva
  • 2. KULTURNÍ PROSTŘEDÍ NĚMECKA (Pruska a dalších provincií)
  • a. Divadlo jako instituce, přerod kočovné tradice v tradici národního divadla
  • b. Vznik a architektonická specifika nových divadelních budov (Potsdam, Bayreuth)
  • c. Etablování pravidelného dramatu
  • d. Herecká reforma Konráda Ekhofa, Schröder a jeho škola
  • 3. ZROD NÁRODNÍCH DIVADEL
  • a. Národní divadlo v Mannheimu pod dohledem Dahlbergovým
  • b. Neuberová, Gottsched a divadlo v Hamburgu
  • c. Lessing jako dramaturg divadla v Hamburgu
  • d. Výmarské divadlo za intendantství J.W.Goetheho
  • e. Kotzebue jako komerčně nejúspěšnější autor své doby
  • 4. POZDNĚ BAROKNÍ REPERTOÁR, NEUBEROVÁ a DALŠÍ KOČUJÍCÍ SPOLEČNOSTI – Hanswurst apod.
  • 5. GOTTSCHED
  • a. Umírající Cato
  • 6. LESSING, divadlo jako škola morálky
  • a. Emilia Galotti
  • b. Moudrý Natan
  • c. Hamburská dramaturgie (četba vybraných pasáží)
  • 7. STURM UND DRANG: J.M.LENZ, H.L.WAGNER, F.M.KLINGER
  • a. Lenz: Vychovatel, Soldaten
  • c. Klinger: Sturm und Drang
  • 8. SCHILLER A STURM UND DRANG
  • a. Loupežníci
  • b. Fiesco
  • c. Úklady a láska
  • 9. GOETHE A STURM UND DRANG
  • a. Götz z Berlichingenu
  • 10. SCHILLER A GOETHE JAKO TEORETICI DIVADLA, výmarský klasicismus
  • a. FS: Listy o estetické výchově (v češtině publikována brožurka O tragédii) Divadlo jako mravní instituce
  • b. JWG a jeho pohled na teorii dramatu
  • 11. SCHILLER A JEHO HISTORICKÉ HRY
  • a. Vilém Tell
  • b. Don Carlos
  • c. Marie Stuartovna
  • d. Valdštejnská Trilogie
  • 12. GOETHEOVA VRCHOLNÁ TVORBA
  • a. Ifigenie a Torquato
  • b. Faust
  • c. Viléma Meistera léta učňovská (četba vybraných pasáží)
Metody hodnocení
12 přednášek/seminářů (45 minut přednášky o konkrétním problému, autorovi, dramatu apod., 45 minut semináře: analýzy zadané četby – drama, teoretický spis o divadle). Během semestru se očekává aktivní participace ve výuce, práce na menších, průběžných úkolech. Povoleny jsou pouze dvě neomluvené absence! Předpokládá se kurz s podporou v elfu, kde budou nahrávány materiály ke studiu a kde budou studenti odevzdávat průběžné úkoly.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/DVQ053K