FF:DVQ053K Německé divadlo a drama 18. st - Informace o předmětu
DVQ053K Německé divadlo a drama 18. století (Doporučené)
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 8 kr. (plus 2 za zk). Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Klára Škrobánková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Margita Havlíčková
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Karolína Stehlíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny divadla (program FF, B-OT) (2)
- Teorie a dějiny divadla (program FF, N-OT)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je představení německé divadelní kultury 18. století jako jedné z vedoucích mocností evropského divadla. Student bude veden k pochopení přerodu barokního stylu divadla do stylu osvícenského a klasicistního, k prohloubení znalostí o reformách vedoucích ke vzniku instituce národního divadla. Za pomoci četby dobových dramatických i teoretických spisů bude student schopen vysledovat formální i ideové změny v německé dramatické tvorbě, která na konci 18. století vrcholí kompletací Goethova knižního dramatu Faust a úspěchem tzv. výmarského klasicismu. Tyto poznatky budou dále rozvíjeny a dávány do širšího kontextu evropské divadelní kultury, zejména však s důrazem na vliv německých reforem na české divadlo a jeho zápas o svébytnou divadelní kulturu.
- Osnova
- 1. HISTORICKÝ KONTEXT
- a. Sociopolitická situace ve střední Evropě 18. století
- b. Historická fakta ovlivňující stav tehdejšího kontinentu
- c. Všeobecné tendence v tehdejším umění – baroko, klasicismus
- d. Zrod a rozkvět měšťanstva jako nové skupiny obyvatelstva
- 2. KULTURNÍ PROSTŘEDÍ NĚMECKA (Pruska a dalších provincií)
- a. Divadlo jako instituce, přerod kočovné tradice v tradici národního divadla
- b. Vznik a architektonická specifika nových divadelních budov (Potsdam, Bayreuth)
- c. Etablování pravidelného dramatu
- d. Herecká reforma Konráda Ekhofa, Schröder a jeho škola
- 3. ZROD NÁRODNÍCH DIVADEL
- a. Národní divadlo v Mannheimu pod dohledem Dahlbergovým
- b. Neuberová, Gottsched a divadlo v Hamburgu
- c. Lessing jako dramaturg divadla v Hamburgu
- d. Výmarské divadlo za intendantství J.W.Goetheho
- e. Kotzebue jako komerčně nejúspěšnější autor své doby
- 4. POZDNĚ BAROKNÍ REPERTOÁR, NEUBEROVÁ a DALŠÍ KOČUJÍCÍ SPOLEČNOSTI – Hanswurst apod.
- 5. GOTTSCHED
- a. Umírající Cato
- 6. LESSING, divadlo jako škola morálky
- a. Emilia Galotti
- b. Moudrý Natan
- c. Hamburská dramaturgie (četba vybraných pasáží)
- 7. STURM UND DRANG: J.M.LENZ, H.L.WAGNER, F.M.KLINGER
- a. Lenz: Vychovatel, Soldaten
- c. Klinger: Sturm und Drang
- 8. SCHILLER A STURM UND DRANG
- a. Loupežníci
- b. Fiesco
- c. Úklady a láska
- 9. GOETHE A STURM UND DRANG
- a. Götz z Berlichingenu
- 10. SCHILLER A GOETHE JAKO TEORETICI DIVADLA, výmarský klasicismus
- a. FS: Listy o estetické výchově (v češtině publikována brožurka O tragédii) Divadlo jako mravní instituce
- b. JWG a jeho pohled na teorii dramatu
- 11. SCHILLER A JEHO HISTORICKÉ HRY
- a. Vilém Tell
- b. Don Carlos
- c. Marie Stuartovna
- d. Valdštejnská Trilogie
- 12. GOETHEOVA VRCHOLNÁ TVORBA
- a. Ifigenie a Torquato
- b. Faust
- c. Viléma Meistera léta učňovská (četba vybraných pasáží)
- Metody hodnocení
- 12 přednášek/seminářů (45 minut přednášky o konkrétním problému, autorovi, dramatu apod., 45 minut semináře: analýzy zadané četby – drama, teoretický spis o divadle). Během semestru se očekává aktivní participace ve výuce, práce na menších, průběžných úkolech. Povoleny jsou pouze dvě neomluvené absence! Předpokládá se kurz s podporou v elfu, kde budou nahrávány materiály ke studiu a kde budou studenti odevzdávat průběžné úkoly.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/DVQ053K