FAVBKa13 Bakalářský seminář II

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 24. 2. 13:20–16:35 U34, So 17. 3. 15:00–16:35 U34, So 7. 4. 13:20–16:35 U34, So 21. 4. 13:20–14:55 U34
Předpoklady
FAVBKa12 Bak. sem. I && FAVBKa01 Úvod do studia filmové vědy && FAVBKa10 Proseminář A
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Kurs je nutno absolvovat v jarním semestru 1. ročníku.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář se soustřeďuje na systematickou přípravu studentů ke kladení a zodpovídání výzkumných otázek, a to jak všeobecně při navrhování badatelského projektu, tak v rámci určitých paradigmat filmovědného výzkumu. Pro tyto účely budou posluchači vybaveni příslušnými metodologickými nástroji, jejich užitečnost si otestují v bezprostřední realizaci „cvičného“ výzkumu. Cíle předmětu představuje: zajištění diferenciace a specializace výuky, nácvik formulování a realizace výzkumných projektů, zkvalitnění a rozšíření kompetencí studentů, příprava na realizaci stylisticky, heuristicky a analyticky kvalitní absolventské práce.
Osnova
  • Studenti budou během semestru vždy na ploše tří výukových bloků (v cyklu opakujícím se čtyřikrát za semestr) seznámeni s širším portfoliem výzkumných přístupů: kulturní dějiny kinematografie, hospodářské dějiny kinematografie, dějiny filmového stylu a dějiny recepce.
  • Tyto oblasti výzkumu budou postupně představeny pedagogy (Lucie Česálková, Radomír Kokeš, Pavel Skopal, Michal Večeřa), kteří se zaměřují na hospodářské, kulturní, recepční a estetické dějiny z jiných oborů. Výuka bude přitom probíhat v rámci jednotlivých výzkumných přístupů trojfázově: (a) metodická příprava, (b) realizace "cvičného" výzkumu podle zadaných parametrů odpovídajících vzorovému, tj. již publikovanému výzkumu, (c) komparace výsledků "cvičného" výzkumu se vzorovým výzkumem.
  • Zvýší se tak u studentů schopnost formulování a efektivizace práce při řešení výzkumného problému, rozšíří se jejich metodologické kompetence a napomůže se standardizaci úrovně akademického psaní při formulování záměrů a výstupů výzkumu.
Literatura
    doporučená literatura
  • ALLEN, Robert C. a Douglas GOMERY. Film History: Theory and Practice. McGraw - Hill, 1985. info
  • Explorations in New Cinema History. Edited by Richard Maltby, Daniel Biltereyst, Philippe Meers. Oxford: Wiley Blackwell, 2011.
  • STAIGER, Janet: Media Reception Studies. New York: NY University Press, 2005
  • BURKE, Peter. Co je kulturní historie? Praha: Dokořán, 2011
  • BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
  • Understanding media economics. Edited by Gillian Doyle. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2002, vii, 184 p. ISBN 076196875X. info
    neurčeno
  • další literatura bude zadána v průběhu kursu
Výukové metody
1) Přednáška: teoretická příprava ve formě metodologické propedeutiky
2) Domácí studium předepsané literatury
3) Seminář: diskuze nad předepsanou literaturou, zadání cvičného projektového výzkumu, realizovaného pomocí poskytnutých metodologických nástrojů a v souladu s předepsanými parametry
4) Domácí vypracování a odevzdání zadaného projektového úkolu
5) Seminář: komparace výsledků cvičného výzkumného projektu se zpětně poskytnutnou podobou vzorového výzkumu

Seminární práce bude probíhat v rámci počtově omezených seminárních skupin, což posiluje didaktický efekt, protože vyučujícímu se umožňuje soustřeďovat na konkrétní problémy, s nimiž se jednotliví studenti potýkali.
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení se bude odvíjet od celkového součtu bodů udělovaných vyučujícími jednotlivých okruhů, a to na základě různorodých parametrů: (a) práce se zadanou literaturou, (b) schopnost kritického uvažování nad probíranou látkou v hodině, (c) zpracování cvičného projektového výzkumu, (d) schopnost kritického zhodnocení vlastní práce v komparaci se vzorovým výzkumem.
Navazující předměty
Informace učitele
Výuka kursu bude podporována pomocí ELF.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.