FF:HIB0490 Komunikace a manipulace - Informace o předmětu
HIB0490 Komunikace a manipulace s obrazy a idejemi ve veřejném diskurzu v 1. polovině 20. století
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Dvořák, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Slezák (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Libor Jan, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 15:50–17:25 T227
- Předpoklady
- Předpokládá se základní přehled o dějinách 19. a 20. století.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Seminář se věnuje různým formám komunikace a politické manipulace s obrazy a idejemi ve veřejném diskurzu v moderních dějinách Evropy, zejména však střední Evropy v 1. polovině 20. století. Na příkladech z 1. světové války, z meziválečného Československa, z nacionálněsocialistického Německa, z Protektorátu Čechy a Morava, případně také dalších středoevropských zemí budou představeny různé strategie a praktiky politické komunikace: instituce a strategie politiky paměti a politiky historie (Geschichtspolitik), podoby cenzury, formování veřejného obrazu a „výroby politické reality“ mezi politickou propagandou a státní osvětou. Studenti se naučí analyzovat veřejný diskurz i rozeznávat charakter a podstatu sdělení politické propagandy. Pracovat budou nejenom s pramennými texty, ale také s ikonografickým materiálem, především pak s fotografiemi, jejichž zdánlivá „objektivita“ ve sledovaném období poprvé výrazně ovlivnila politickou komunikaci.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni analyzovat různé komunikační praktiky ve veřejném diskurzu a rozeznávat charakter a podstatu sdělení politické propagandy.
- Osnova
- Veřejná a politická komunikace mezi propagandou a osvětou. Historický vývoj pojmu propagandy. Instituce usměrňování idejí v politické komunikaci v novověku. Válečná propaganda na plakátech z 1. světové války. Politika paměti a politika historie v 1. Československé republice. Veřejný obraz politika - fotografování prezidenta Edvarda Beneše. Hitler, Goebbels a propaganda v nacistickém Německu. Proměna osvětové práce v Protektorátu Čechy a Morava. Film jako nástroj válečné a ideologické propagandy.
- Literatura
- povinná literatura
- Propaganda. Edited by Paul Baines - Nicholas J. O'Shaughnessy. 1st pub. Los Angeles: Sage, 2013, xxvi, 304. ISBN 9781446255957. info
- Propaganda. Edited by Paul Baines - Nicholas J. O'Shaughnessy. 1st pub. Los Angeles: Sage, 2013, xxi, 319. ISBN 9781446255957. info
- Propaganda. Edited by Paul Baines - Nicholas J. O'Shaughnessy. 1st pub. Los Angeles: Sage, 2013, xix, 342. ISBN 9781446255957. info
- Propaganda. Edited by Paul Baines - Nicholas J. O'Shaughnessy. 1st pub. Los Angeles: Sage, 2013, liv, 344. ISBN 9781446255957. info
- doporučená literatura
- Miroslav KOUBA - Dagmar MAGINCOVÁ - Ivo ŘÍHA: Kontexty propagandy. Pardubice 2012. ISBN 978-80-7395-515-1.
- TAYLOR, Richard. Filmová propaganda : sovětské Rusko a nacistické Německo. Translated by Petruška Šustrová. Vydání první. Praha: Academia, 2016, 429 stran. ISBN 9788020025340. info
- WITAMWAS, Birgit. Geklebte NS-Propaganda : Verführung und Manipulation durch das Plakat. Berlin: De Gruyter, 2016, 292 stran. ISBN 9783110438086. info
- Munice domácí fronty : angloamerický plakát z první světové války. Edited by Pavel Šmidrkal. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2016, 95 stran. ISBN 9788074151316. info
- HARWOOD, Jeremy. Hitlerova válka : prožijte druhou světovou válku, jak ji líčila nacistická propaganda v časopise Signal - a pak zjistěte, jak to bylo skutečně. Translated by Viktor Faktor. Vydání první. V Praze: Columbus, 2015, 224 stran. ISBN 9788087588451. info
- LONGERICH, Peter. Goebbels : úplná biografie ministra propagandy Třetí říše. Translated by Vladimír Cinke. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 718 s. ISBN 9788024739007. info
- AULICH, James. Válečné plakáty : zbraně hromadné komunikace. Praha: Naše vojsko, 2009, 255 s. ISBN 9788020610485. info
- VAUGHAN, David. Battle for the airwaves :radio and the 1938 Munich crisis. Translated by Pavla Horáková. 1. vyd. Praha: Radioservis, 2008, 112, 111. ISBN 9788086212791. info
- PRATKANIS, Anthony R. a Elliot ARONSON. Age of propaganda : the everyday use and abuse of persuasion. 1st Holt pbk. ed. New York: Holt, 2007, xv, 416. ISBN 9780805074031. info
- BERNAYS, Edward L. Propaganda. Edited by Mark Crispin Miller. Brooklyn: Ig Publishing, 2005, 168 s. ISBN 0970312598. info
- European culture in the Great War : the arts, entertainment, and propaganda, 1914-1918. Edited by Aviel Roshwald - Richard Stites. 1st paperback ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2002, xii, 430. ISBN 0521570158. info
- Výukové metody
- Aktivní účast v semináři, četba a interpretace zadané literatury.
- Metody hodnocení
- Závěrečné kolokvium; seminární práce v podobě eseje na dané téma.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/HIB0490