IM111 Umělecký a filozofický odkaz M. Duchampa a J. Cage

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jozef Cseres, PhD. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 12:30–14:05 N21
Předpoklady
Schopnost posoudit význam díla Marcela Duchampa a Johna Cage pro moderní umění.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je obeznámit studenty s dílem Marcela Duchampa a Johna Cage a jejich vlivem na vývoj moderního umění. Na seminářích budou analyzované a interpretované stěžejní díla a texty obou umělců i texty reflektující jejich dílo a vliv.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen posoudit význam Marcela Duchampa a Johna Cage pro moderní umění a interpretovat jejich stěžejní díla v aktuálních kontextech humanitního vědění.
Osnova
  • Tradicionalismus a rozchod s tradicí. Ready made a Future of Music jako vizionářské akty a filozofické gesta. Nalezený objekt a nalezený zvuk. Estetika a anti-estetika, umění a anti-umění. Marcel Duchamp a deestetizace umělecké tvorby. John Cage a estetizace hluku. Duchamp a Cage jako strůjcové konceptuální a intermediální orientace umělecké tvorby. Umělecký a filozoficko-estetický vliv díla Duchampova a Cageova díla.
Literatura
    povinná literatura
  • Cage, John: Silence. Tranzit, Praha, 2010.
  • DUCHAMP, Marcel: Rozmluvy s Pierrem Cabannem. Tranzit, Praha, 2017.
  • Chalupecký, Jindřich: Úděl umělce: Duchampovské meditace. Torst, Praha, 1998.
    neurčeno
  • De Duve, Thierry: Kant After Duchamp. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts/Londýn, 1998.
  • Lyotard, Jean-François: Duchamp’s Trans/formers. Lapis Pr., 1995.
  • Haladyn, Julian Jason: Marcel Duchamp: Étant donnés. Afterall Books, Cambridge, Massachusetts/Londýn, 2010.
  • Malbert, Roger – Millar, Jeremy – Sandler, Irving – Luckett, Helen – Wright, Lauren A.: Everyday Day is a Good Day: The Visual Art of John Cage. Hayward Publishing, Londýn, 2010.
  • Brown, Kathan: John Cage Visual Art: To Sober and Quiet the Mind. Crown Point Press, San Francisco, 2001.
  • Cseres, Jozef (ed.): Postduchampovské reflexie I., II. a III. In: Profil súčasného výtvarného umenia 3/04 (s. 86-114), 4/04 (s. 108-133) a 1/05 (s. 94-105), Bratislava 2004.
  • Henderson, Linda Darlymple: Duchamp in Context: Science and Technology in the "Large Glass" and Related Works. Princeton UP, Princeton, 2005.
  • Sanouillet, Michel – Peterson, Elmer (eds.): The Writings of Marcel Duchamp. DaCapo Press, New York, 1989.
  • Jones, Amelia: Postmodernism and the En-Gendering of Marcel Duchamp. Cambridge UP, Cambridge, 1995
  • Kostelanetz, Richard (ed.): Conversing With Cage. Omnibus Press, Londýn/New York/Sydney, 1989.
  • Nicholls, David (ed.): The Cambridge Companion to John Cage. Cambridge UP, Cambridge, 2002.
Výukové metody
přednáška, presentace, seminární diskuse
Metody hodnocení
prezentace, závěrečný esej
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.