MUII08 Muzejní psychologie II.

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Jana Přepechalová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 8. 3. 9:10–12:25 G02, Čt 5. 4. 9:10–12:25 G02, Čt 26. 4. 9:10–12:25 G02, Čt 17. 5. 9:10–12:25 G02
Předpoklady
MUII27 Muzejní psychologie I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámení studentů s problematikou fyzické a smyslové dostupnosti muzeí a problematikou sociální inkluze. Výuka probíhá prostřednictvím přednášek a exkurzí do institucí, které se zabývají prací se zdravotně a sociálně znevýhodněnými lidmi. Absolvováním kurzu by měli studenti kurzu poznat a porozumět jednotlivým problémovým skupinám a získat poznatky o tom, jak jim prostředí muzejních a kulturních institucí otevírat a jakým způsobem s jednotlivými skupinami efektivně edukačně pracovat.
Osnova
  • 1. Úvod – problematika fyzické a smyslové dostupnosti muzeí, muzea a sociální inkluze. 2. Muzea a zrakově handicapovaní. 3. Muzea a sluchově handicapovaní. 4. Muzea a tělesně handicapovaní. 5. Muzea a osoby s mentální retardací, psychickým onemocněním. 6. Muzea a osoby s poruchami chování. 7. Muzea a osoby s řečovými a komunikačními obtížemi.
Literatura
  • ATKINSOVÁ, Sue. Jak zdolat skálu jménem deprese : Praktický průvodce pro lidi trpící depresí. Praha : Albatros nakladatelství a. s., 2005. ISBN 80-00-01544-7.
  • AXMAN, Štěpán. Hmatové sochařství : Sbírkotvorná koncepce. 1. vyd. Jihlava 2006. 33 s.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, HORÁKOVÁ, Radka, KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie & surdopedie (Texty k distančnímu vzdělávání). Brno : Paido, 2007. 118 s. ISBN 978-80-7315-136-2.
  • HLUŠÍ, Eliška. Z historie slepeckého muzejnictví. 1. vyd. Brno : Technické muzeum, 2002. 44 s. ISBN 80-86413-05-5.
  • HRADILKOVÁ, Terezie, SÝKOROVÁ, Vladimíra. Dotýkejte se, prosím! : Průvodce hmatovými projekty. 1. vyd. Praha : Sdružení Hapestetika, 1998. 70 s.
  • JANČO, M., BUREŠOVÁ, K., ŠEFCŮ, O. Jak dobýt hrad : Památky takřka bez bariér. Praha : NPÚ, 2007. 223 s. ISBN 978-80-87104-09-5.
  • JANDOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě v muzeu z pohledu speciálního pedagoga. In Děti, mládež, ... a muzea? II. 1. vyd. Brno : Moravské zemské muzeum, 1999, s. 43 – 45. ISBN 80-7028-156-1.
  • JELÍNKOVÁ, Eva, CHADZIPOLICHRONISOVÁ, Marta. Jak se žije s handicapem aneb Poznat znamená porozumět : Katalog k výstavě. Brno : Moravské zemské muzeum, 2008. 26 s. ISBN 978-80-7028-318-9.
  • KÁBELE, František. Somatopedie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
  • Kapitola 5.3 Stavby pro kulturu. In FILIPIOVÁ, Daniela. Projektujeme bez bariér [online]. Praha 2002. 115 s. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. 1. vyd. Praha : Septima, 1999. 30 s. ISBN 80-7216-080-X.
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Manuál základních postupů jednání při okntaktu s osobami se zrakovým postižením. 1. Vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 31 s. ISBN 978-80-244-1636-6.
  • MICHÁLEK, Miroslav. Nebojte se pomoci nevidomým. 2. vyd. Praha : okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2005. 31 s. ISBN 80-86932-01-X.
  • MICHÁLEK, Miroslav. Problematika diskriminace zrakově postižených [online]. Praha : Okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2008. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • MICHÁLEK, Miroslav. Nevidomý a překážky aneb „Jak vypadá překážková dráha pro nevidomé?“ [online]. Praha : Okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2008. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • Nahlédnutí do života beze zraku aneb Jak se vyhnout diskriminaci lidí se zrakovým postižením. Praha : Okamžik, 2007. 48 s. ISBN 80-959337-60-2.
  • NOVOTNÁ, Marie, KREMLIČKOVÁ, Marta. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. 1. Vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1997. 116 s. ISBN 80-959337-60-2.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar, ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana. Somatopedie (Texty k distančnímu vzdělávání). Brno : Paido, 2007. 123 s. ISBN 978-80-7315-137-9.
  • PEŠÁK, Milan, SCHINDLER, Radek. Kdo je zrakově postižený [online]. Praha : Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých, 2008. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno : Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0.
  • POKORNÁ, Blanka. Muzeum, kde dotýkati se je povoleno. In Děti, mládež, ... a muzea? II. 1. vyd. Brno : Moravské zemské muzeum, 1999, s. 60 – 62. ISBN 80-7028-156-1.
  • POLÁKOVÁ, Zdeňka. Dětské muzeum bez bariér : Výstavy a programy Dětského muzea pro všechny. In Děti, mládež, ... a muzea? II. 1. vyd. Brno : Moravské zemské muzeum, 1999, s. 46 – 59. ISBN 80-7028-156-1.
  • REDLICH, Karel. Co je znakový jazyk, znakovaná čeština [online]. Praha : Centrum mezikulturní výměny a dialogu, 2007. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • SEITLOVÁ, Pavla, MÁDL, Martin. Muzea pro všechny : Příručka k fyzické a smyslové dostupnosti muzeí. Praha : Český výbor ICOM, 2003. 65 s. ISBN 80-86611-03-5.
  • SLOWÍK, Jozef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
  • SKRUŽNÁ, Jarmila, VILHUTOVÁ, Iva. 10 let společné práce pro handicapované návštěvníky v Zoologické zahradě HMP a Botanické zahradě HMP se zvláštním zřetelem na zrakově postižené : Výroční zpráva 1996 – 2006. Praha : Zoologická zahrada. 48 s. ISBN 80-8512
  • SMITH, Theresa B. Příručka pro společníky hluchoslepých a pro jejich tlumočníky [online]. Praha : Okamžik – sdružení pro podporu nejen nevidomých, 2008. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • SMÝKAL, Josef. Čtyři brněnská zastavení [online]. Brno : Josef Smýkal, 1997. [cit. 2008-09-01]. Dostupný z WWW: .
  • SMÝKAL, Josef. Vznik a vývoj Slepeckého muzea v Brně. 1. Vyd. Brno : Slepecké muzeum České unie nevidomých a slabozrakých, 1996. 37 s.
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 6. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 231 s. ISBN 80-246-0841-3.
  • SOURALOVÁ, Eva. Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se sluchovým postižením. 1. Vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 36 s. ISBN 9778-80-244-1630-4.
  • STRNADOVÁ, Věra. Jaké je to neslyšet. 1. Vyd. Praha : Česká unie neslyšících, 1995. 165 s.
  • VAN DYCK, Herman. Ne tak, ale tak : Příručka správného kontaktu s nevidomými a slabozrakými. Praha : Tyfloservis, 2000. 30 s. ISBN 80-902025-6-X.
  • VÍTKOVÁ, Marie. Kapitoly z úvodu do speciální pedagogiky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1992. 74 s. ISBN 80-210-0475-4.
Výukové metody
teoretická příprava, exkurze
Metody hodnocení
Výuka sestává z přednášek a z exkurzí do institucí, které se zabývají prací se zdravotně a sociálně znevýhodněnými lidmi. U ústní zkoušky student předloží seznam nastudované literatury.
Informace učitele
Předmět se bude vyučovat formou e-learningu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2020, jaro 2026.