PS_BB046 Vedení rozhovoru s klienty v náhradní péči

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. David Vaněk, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Komendová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet schopnost studentů vést rozhovor a koučovat ve specifickém prostředí dětských domovů.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen porozumět získaným teoretickým znalostem vedení rozhovoru s klienty v dětských domovech a využít je při práci s konkrétním dítětem. Na základě nabytých znalostí, podpořených supervizí, bude dále schopen vést klienta k osobnostními a sociálnímu růstu (tzn. dovést klienta k odhalení silných stránek, rozvíjet klientovu důvěru v sebe sama, rozvíjet pocit vlastní kompetence, pomoci vytyčit s klientem konkrétní cíl a pomoci s počátkem realizace)
Osnova
  • 1. Teoretické základy vedení rozhovoru
  • 2. Cíle osobnostního a sociálního rozvoje
  • 3. Základní prvky metody koučinku
Literatura
    povinná literatura
  • ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce : učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. 2., doplněné vydání. Brno: Edika, 2017, 160 stran. ISBN 9788026611257. info
    neurčeno
  • WHITMORE, John. Koučování : rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. 2. rozšířené vyd. Praha: Management Press, 2004, 185 s. ISBN 8072611011. info
  • WHITMORE, John. Koučování : příručka rozvoje vlastních dovedností a zvyšování výkonnosti. Translated by Aleš Lisa. 1. vyd. Praha: Management Press, 1995, 125 s. ISBN 8085603756. info
Výukové metody
přednášky, skupinová diskuze, domácí příprava, praxe.
Metody hodnocení
účast na teoretické výuce (2 dny) účast na třech supervizních setkáních 12 x 60 minut setkání s dítětem z DD závěrečné zhodnocení formou eseje
Informace učitele
Studenti absolvují intenzivní dvoudenní sebezkušenostní workshop, ve kterém se seznámí se specifikami práce s dětmi z dětského domovu. Dále si osvojí dovednosti, jak koučovacím způsobem probouzet u doprovázených dětí důvěru v sama sebe, ve své schopnosti a dovednosti a jak je zaměřit na rozvoj svých možností a dosahování konkrétních cílů, které si vytyčí. Každý student pak dostane do péče jedno dítě z dětského domova. Jeho úkolem bude po dobu třech měsíců se s dítětem pravidelně jednou týdně potkat na 60 minut, přičemž využije teoretického zázemí získaného na začátku semestru. V průběhu projektu proběhne 3x supervizní setkání, kde bude prostor řešit případné problémy a sdílet, co se daří.Na závěr projektu proběhne závěrečné setkání s debrífingem. !!!!!POZOR!!!!!! Každý, kdo si zažádá o výjimku a do výjimky zdůvodní svoji žádost (proč má o tento předmět zájem a jaká je jeho zkušenost s prací s dětmi), se může účastnit společného setkání dne XX. XX. 2019 Na společném setkání proběhne výběr studentů do předmětu na základě pohovoru a zdůvodnění žádosti o výjimku. !!!! NEROZHODUJE TEDY POŘADÍ REGISTRACE, ALE ZDŮVODNĚNÍ ŽÁDOSTI O VÝJIMKU A SPOLEČNÉ SETKÁNÍ!!!! --- Úvodní teoretické ukotvení a procvičení naučených dovedností proběhne v termínu: čt 15.2. 2018 14.00 - 18.00 pá 16.2. 2018 9.00 - 15:30 Termín teoretické výuky a supervizních setkání bude upřesněn dle vzájemné dohody mezi vyučujícími a studenty na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.