ROM0B134 Ethnic Minorities of Central America

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 9:10–10:45 G32
Předpoklady
Active approach in classes.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
The main goal of this course is to offer an overview of the most important ethnic minorities in Central America. Attention will be paid, in particular, to the historical, social and cultural contexts within the majority society in each Spanish-speaking country of the Mesoamerican region and in the Caribbean, so that students will get acquainted with the basic profiles of the most representative ethnic groups (their history, culture, traditions and ways of life).
Výstupy z učení
Students who complete this course will have an understanding of the complex multiethnical and multicultural society in the Spanish speaking countries of Central America and the Caribbean. Students will have general knowledge of the general social structures of the majority society and they will get acquainted with the basic profiles of the most representative ethnic groups (their history, culture, traditions and ways of life).
Osnova
  • Programme 1. Geographical and social framework. Historic and cultural context. 2. Caribbean: Cuba Yoruba 3. Caribbean: Puerto Rico Boricua. Dominican rep. Awarak/ Taínos 4. Mexico: Tarahumara 5. Mexico: Huichol 6. Mexico: Maya Tzotzil 7. Guatemala: Xinca 8 . Honduras: Garifuna 9. Nicaragua Miskito 10. Costa Rica Chirigua 11. Panama: Embera 12. Panama: Guna Yala
Literatura
    doporučená literatura
  • Minahan, James. Ethnic Groups of the Americas: An Encyclopedia. Cremon Drive, California, ABC-Clio, LLC, 2013.
  • Wilson, Samuel M. The Indigenous People of the Caribbean. Florida, University Press of Florida, 1999.
  • Kottak, Conrad. Mirror for Humanity: A Concise Introduction to Cultural Anthropology, 2nd Edition. New York: McGraw-Hill, 1999.
Výukové metody
Lectures and Seminars; student presentations and group projects, class discussion.
Metody hodnocení
Requirements 1. Regular attendance is compulsory, active approach in classes is required. Two absences per semester permitted. 2. Student should present one topic (choice to be made from the offer). 3. Regular homework and systematic participation in ALL discussion boards available in ELF (prior to respective deadlines). 4. Elaboration of two entries in the Compendium (in the Elf course). 5. Final exam: written test (success rate 70 %)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=3438#section-1
Study material is available in the e-learning course (in ELF).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/ROM0B134