VH_806b Dějiny hudby: 20. století - seminární práce

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 0 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předpokladem pro zvládnutí látky je elementární znalost harmonie a hudebních forem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: souhlas
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Absolvováním tohoto kurzu si student osvojí orientaci ve stylovém a kompozičně technickém vývoji hudby 20. století a porozumí vztahům vývoje hudby k ostatním oblastem kultury a umění. Naučí se rozlišovat hlavní styly v rovině kompoziční techniky a porozumí individuální hudební poetice významných skladatelů.
Osnova
  • Playlist v databázi Naxos je uspořádán dle těchto tematických celků:
  • Hudební moderna v Německu a střední Evropě
  • Impresionismus a symbolismus ve Francii
  • Ruská hudební moderna
  • Expresionismus a dodekafonie
  • Neoklasicismus a Nová věcnost
  • Neofolklorismus
  • Americký modernismus
  • Akademismus a tradicionalismus 1. poloviny 20. století
  • Socialistický realismus a hudba
  • Seriální hudba a její oponenti
  • Americká avantgarda a radikální hudba
  • Aleatorika a témbrová hudba v Evropě
  • Hudba a postmoderna
Literatura
    doporučená literatura
  • NYMAN, Michael. Experimental music : Cage and beyond. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, xx, 196. ISBN 0521653835. info
  • WHITTALL, Arnold. Musical composition in the twentieth century. 1st publ. Oxford: Oxford University Press, 1999, vi, 419 s. ISBN 0-19-816684-2. info
  • DANUSER, Hermann. Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Lizenzausg. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1997, vi, 465. info
  • NAVRÁTIL, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex, spol. s r.o., 1993, 189 s. ISBN 80-85300-26-5. info
  • Anthology of twentieth-century music. Edited by Robert P. Morgan. New York: W.W. Norton & Company, 1991, xii, 452. ISBN 0393952843. info
  • MORGAN, Robert P. Twentieth-century music : a history of musical style in modern Europe and America. 1st ed. New York: W.W. Norton & Company, 1991, xvii, 554. ISBN 0-393-95272-X. info
  • DAHLHAUS, Carl. Schoenberg and the new music. Translated by Derrick Puffett - Alfred Clayton. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, viii, 305. ISBN 0521337836. info
  • DAHLHAUS, Carl. Schönberg und andere : gesammelte Aufsätze zur Neuen Musik. Edited by Hans Oesch. Mainz: Schott, 1978, 412 s. ISBN 3795721687. info
  • Skladatelé o hudební poetice 20. století : Copland, Stravinskij, Schoenberg, Berg, Bartók, Martinů, Prokofjev, Honegger, Šostakovič. Edited by Ivan Vojtěch. Vydání první. Praha: Československý spisovatel, 1960, 192 s. info
Výukové metody
Podmínkou k úspěšnému absolvování semináře (získání zápočtu)je shlédnutí / návštěva nejméně desíti koncertů / operních představení artificiálního charakteru s alespoň jednou skladbou z 20. století v průběhu semestru. Nejpozději v zápočtovém týdnu student odevzdá vyučujícímu zprávu z každého představení v rozsahu cca 500 znaků a jednu recenzi (na jednu z navštívených akcí) v rozsahu cca 3000 znaků. Účast na koncertech / představení musí být doložena vstupenkou.
Metody hodnocení
Předmět není realizován v rámci hromadné kontaktní výuky. Koncepci recenze a zpráv je doporučeno konzultovat s vyučujícími v průběhu semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2021.