FF:CJBB114 Zákl. paměť. techniky - Informace o předmětu
CJBB114 Základní pamětové techniky pro studium (nejen) jazyků
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Alicja Ewa Leix, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Alicja Ewa Leix, Ph.D.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé pondělí 16:00–17:40 C31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Český jazyk a literatura (program FF, B-MA)
- Cíle předmětu
- Studium jazyka vyžaduje systematické paměťové zvládání velikého množství naučné častokrát velice náročné látky. Kurs je zaměřen především na prezentaci základních mnemotechnických technik, které mohou podstatně zvýšit efektivitu učení.
- Výstupy z učení
- Po absolvovaní předmětu student bude:
- mít komplexní přehled o podmínkách efektivní mentální práce;
- znát základní zákony řidící proces zapomínání;
- znát několik různých typů pamětových technik, určených pro různé typy pamětové látky;
- mít prakticky odzkoušených min. 6 různých paměťových technik dle vlastní preference;
Na základě výše uvedeného student bude schopen upravit svůj dosavadní způsob učení tak, aby mohl dosahovat optimálních výsledků v souladu se svými individuálními vlohami a aktuálními potřebami. - Osnova
- Během kursu se posluchači seznámí s méně známými informacemi ohledně podmínek fungovaní paměti a především s řadou memotechnik, zaměřených na různé typy látky. Účastnici absolvují rovněž řádu krátkých harmonizujících seberealizačních tréninků, zvyšujících efektivitu studia vůbec. Výběr jednotlivých technik bude přímo přizpůsoben potřebám účastníků. Výuku povede externí vyučující s dlouhodobou praxi jako psycholog, soudní tlumočník a lektor cizích jazyků pro dospěle a děti.
- Literatura
- doporučená literatura
- Buzan T., Gelb M.J. The art of juggling. Aurum Press, London 1994
- Buzan, T. Use Both Sides of Your Brain. Dutton, New York 1974
- Ratey, J., Hagerman, E. Spark: How exercise will improve the performance of your brain. Little, Brown and Company, New York, Boston, London 2008
- neurčeno
- Adler H. Umiejętność realizowania marzeń. Ravi, Łódź 1997
- Sternberg, R. Kognitivní psychologie. Portál, Praha 2002
- Szurawski M. Pamięć trening interaktywny. Ravi, Łódź 2004
- Výukové metody
- Přednáška, prezentace (vyučující). Příprava zadaných úkolů, e-learning, drill, kreslení, prezentace na semináří, aktivní účast ve výuce (studenti).
- Metody hodnocení
- Vzhledem k výuce jednou za 14 dni nutná prezence, velmi aktivní účast ve výuce, systematická příprava zadaných úkolů a jejich prezentace na semináři.
- Informace učitele
- Zájemcům o předmět, kterým se nepodařilo vejít do limitu, doporučuji přijít na první seminář - obvykle se někdo na poslední chvíli odhlásí. Zápis lze pak zajistit dodatečně. Ve stejné době a ve stejné třídě se v liché týdny koná seminář CJBB131 Prezentační dovednosti, který na Paměťové techniky volně navazuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/CJBB114