FF:CJBB181 Zákl. výuky čj pro děti - Informace o předmětu
CJBB181 Základy výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 14:00–15:40 D22
- Předpoklady
- CJBB178 Čj jako druhý/cizí jazyk || CJBB147 Čeština jako cizí jazyk I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V semináři se zaměříme na výuku dětí-cizinců a dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ) od předškolního věku do dospělosti. Navážeme na teoretické poznatky z přednášky Úvod do výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka a přeneseme je do praxe. Seznámíme se s tím, co, kdy a jak máme děti každé věkové skupiny učit, jaké existují výukové a metodické materiály a jakých lingvodidaktických zásad je žádoucí se držet. Pozornost budeme věnovat také jazykovému testování a hodnocení a možnostem jazykové diagnostiky v předškolním věku. Komunikací s odborníky z praxe zjistíme, jak jazyková podpora a výuka dětí-cizinců (dětí s OMJ) a žáků-cizinců (žáků s OMJ) probíhá v různých oblastech (např. jazykové kurzy, výuka ve školském systému, doučování a podpora v rámci činností neziskových organizací, nízkoprahové kurzy, státní integrační program apod.).
- Osnova
- Úvod
- Čeština jako druhý/cizí jazyk – jazyková situace (psycholingvistika)
- Nástroje EU – EJP / SERRJ v praxi
- Výukové materiály
- Metodické příručky
- Metody výuky
- Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro děti předškolního věku
- Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro děti mladšího školního věku
- Učíme češtinu jako druhý/cizí jazyk pro náctileté
- Náslechy a spolupráce s odborníky z praxe
- Shrnutí a závěr
- Literatura
- doporučená literatura
- DOLEŽÍ, Linda. Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako druhého jazyka pro děti. In Klíč k češtině jako cizímu jazyku. 2015. info
- DOLEŽÍ, Linda. K aktuálním metodickým materiálům pro výuku češtiny jako druhého jazyka u dětí. Providence: International Association of Teachers of Czech (IATC-NAATC), 2015, 3 s. International Association of Teachers of Czech (IATC-NAATC), roč. 43. ISSN 1095-2950. URL info
- DOLEŽÍ, Linda a Svatava ŠKODOVÁ. Výuka češtiny pro děti-cizince v předškolním věku – základní doporučení. Online. In Linda Doleží. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince - předškolní věk. Praha: AUČCJ, 2015, s. 75-82. ISBN 978-80-260-7506-6. info
- DOLEŽÍ, Linda, Zuzana JANOUŠKOVÁ, Barbora NOSÁLOVÁ a Markéta SLEZÁKOVÁ. Vzdělávací obsah čeština jako druhý jazyk. Meta - společnost pro příležitosti mladých migrantů, o. p. s., 2015. URL info
- DOLEŽÍ, Linda. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). Příručka pro lektorky a lektory. 2014. URL info
- DOLEŽÍ, Linda. Čeština jako cizí jazyk – psycholingvistická perspektiva. In Richard Vacula. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ). Praha: Akropolis, 2013, s. 259-268. ISBN 978-80-7470-053-8. info
- Výukové metody
- prezentace, diskuse, nácvik
- Metody hodnocení
- aktivní účast, test, seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/CJBB181