CJBC829 Úloha fantastické literatury v dnešním světě

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Dědinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Zoubková (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 B2.42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Cíle předmětu
Seminář navazuje na přednášku CJBC822 Fenomén fantastika a rozvíjí teoretické znalosti metodou aktivní práce s primárními a sekundárními texty fantastické literatury s podporou kognitivní vědy.
Zaměříme se na základní aspekty problematiky fantastické literatury především ve vztahu k realitě a ke čtenáři, přičemž studentům představíme klíčové podněty kognitivní vědy pojímající fantastiku jako nástroj pro rozvoj poznávacích, emočních a volních procesů.
Pracovat budeme s příspěvky především zahraničních odborníků, jejichž teoretická východiska budeme aplikovat na reprezentativní texty žánrové i nežánrové fantastické literatury, jež současně zasadíme do historického a společenského kontextu.
Pozornost budeme věnovat mimoliterárním přesahům fantastické literatury z hlediska psychologie, neurologie, sociologie, environmentalistiky apod.

Po absolvování kurzu student bude schopen:
orientovat se v kategorii fantastické literatury;
bude znát vybrané texty současných významných autorů fantastiky;
osvětlit a problematizovat rozdíly mezi žánrovou a nežánrovou fantastickou literaturou;
formulovat stěžejní otázky kognitivní vědy (nejen) ve vztahu k fantastické literatuře;
rozumět základním pojmům kognitivní vědy (teorie mysli, mentalizace, empatie, představivost, fantazie a další);
porozumět rozličným přístupům k fantastice a problematizovat je s přispěním poznatků kognitivní vědy;
aplikovat teoretické poznatky na konkrétní texty;
interpretovat fantastické motivy v literárním díle.
Osnova
  • Kognitivní věda – základní pojmy, metody a přístupy; nové perspektivy pro literární vědu.
  • Fikce a skutečnost – přirozený a fantastický fikční svět, objektivní, subjektivní a intersubjektivní realita.
  • Fantastické ozvláštnění – nároky kladené na představivost čtenáře.
  • Žánrové a nežánrové čtení fantastické literatury – kategorizace jako vrozená tendence.
  • Únik od skutečnosti ve fantastické literatuře a jeho funkce z hlediska literární a kognitivní vědy.
  • (Ne)záměrná identifikace čtenáře s postavou a situací – rozvoj empatie prostřednictvím četby, nástrahy ztotožnění, rozdíl mezi ztotožněním a soucítěním.
  • Fantastická literatura jako návrat ke kořenům – mýtus ve fantastické literatuře, sepětí s minulostí.
  • Literatura zaměřená na budoucnost – extrapolace, vnímání času.
  • Role dystopické literatury – co se čtenář naučí, když čelí problémům nanečisto.
  • Planetarianistická literatura – fantastické příběhy jako hledání možností pro nápravu životního prostředí.
  • Etika ve fantastické literatuře – hledání dobra a zla.
  • Od fantastiky ke skutečnosti – analýza náboženských a občanských skupin inspirovaných fantastickou literaturou.
Literatura
  • HOGAN, Patrick Colm: 2014 What Literature Teaches Us about Emotion (Cambridge: Cambridge University Press)
  • HOGAN, Patrick Colm: 2003 Cognitive Science, Literature, and the Arts: A Guide for Humanists (London and New York: Routledge)
  • ARMSTRONG, Paul B.: 2014 How Literature Plays with the Brain: The Neuroscience of Reading (Baltimore: Johns Hopkins University Press)
  • DĚDINOVÁ, Tereza, Zbyněk FIŠER, Jakub JARINA, Luisa NOVÁKOVÁ, Matěj ANTOŠ, Jana CINDLEROVÁ, Joanna CZAPLIŃSKA, Antonín DOLÁK, Michal FRÁNEK, Anna GNOT, Daniel JAKUBÍČEK, Jiří JELÍNEK, Zdeněk JEŽEK, Hana MÁLKOVÁ, Lenka NALDONIOVÁ, Ester NOVÁKOVÁ, Michaela PAUČO, Ondřej POMAHAČ, Martina SALHIOVÁ, Jakub SOUČEK a Helena ULBRECHTOVÁ. Na rozhraní světů. Fantastická literatura v mezioborovém zkoumání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 376 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 454. ISBN 978-80-210-8441-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8441-2016. Digitální knihovna FF MU Munishop info
  • CAVE, Terence. Thinking with literature : towards a cognitive criticism. Oxford: Oxford University Press, 2016, xvi, 199. ISBN 9780198749417. info
  • DĚDINOVÁ, Tereza. Po divné krajině : charakteristika a vnitřní členění fantastické literatury. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 228 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 433. ISBN 978-80-210-7872-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7872-2015. Munishop Digitální knihovna FF MU info
  • NIKOLAJEVA, Maria. Reading for learning : cognitive approaches to children's literature. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2014, viii, 247. ISBN 9789027201577. info
  • ATTEBERY, Brian. Stories about stories : fantasy and the remaking of myth. Oxford: Oxford University Press, 2014, 240 s. ISBN 9780199316069. info
  • CARACCIOLO, Marco. The experientiality of narrative : an enactivist approach. Berlin: De Gruyter, 2014, xiii, 231. ISBN 9783110552997. info
  • OZIEWICZ, Marek. One earth, one people : the mythopoeic fantasy series of Ursula K. Le Guin, Lloyd Alexander, Madeleine L'Engle and Orson Scott Card. Edited by Brian Attebery. Jefferson, N.C.: McFarland & Company, 2008, vii, 263. ISBN 9780786431359. info
  • MENDLESOHN, Farah. Rhetorics of fantasy. Middletown, Conn.: Wesleyan University Press, 2008, xxv, 306. ISBN 9780819568670. info
  • The encyclopedia of fantasy. Edited by John Clute - John Grant - Michael Ashley - David G. Hartwell - Gary We. 1st pub. London: Orbit, 1997, xvi, 1049. ISBN 1857233689. info
  • The encyclopedia of science fiction. Edited by John Clute - Peter Nicholls - Brian M. Stableford - John Grant. 1st pub. London: Orbit, 1993, xxxvi, 137. ISBN 1857231244. info
  • ATTEBERY, Brian. Strategies of fantasy. Bloomington: Indiana University Press, 1992, xiv, 152. ISBN 0253310709. info
Výukové metody
Četba zadaných textů (povinná literatura), prezentace studentských projektů, diskuse k tématu. Student by měl být schopen číst sekundární texty v anglickém jazyce.
Metody hodnocení
Vypracování studentského projektu a jeho ústní prezentace, aktivní účast na semináři, docházka (maximálně dvě absence).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.