DSBcA006 Dějiny Řecka I - seminář

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marek Meško, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:00–11:40 C32
Předpoklady
DSBcA002 Proseminář k dějinám starověku
základní orientace v řeckých dějinách temného a archaického období
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
na konci toho kurzu se student bude orientovat v základních hmotných i literárních pramenech pro dané období, bude schopen s jejich pomocí vysvětlit a pochopit široké spektrum problémů týkajících se hlavně reálií z dané doby
Osnova
  • 1 - topografie minojské Kréty a archeologické lokality
  • 2 - topografie mykénského světa a archeologické lokality
  • 3 - keramika temného období jako historický pramen, řecké reálie
  • 4 - Olympie a Olympijské hry
  • 5 - topografie Řecka v archaickém období
  • 6 - vývoj řeckých stavebních slohů
  • 7 - Magna Graecia, "řecký svět"
  • 8 - dějiny odívání a bydlení v antickém Řecku
  • 9 - řecké vojenství, významné bitvy a výpravy tohoto období
  • 10 - Homér a Hesiodos jako historický pramen
Literatura
  • SVOBODA, Ludvík. Encyklopedie antiky. Vyd. 1. Praha: Academia, 1973, 741 s. URL info
Výukové metody
četba a rozbor pramenů, diskuse
Metody hodnocení
zápočet student získá za:
- přítomnost a aktivní práci v hodinách (70% účast)
- odevzdání/přednesení referátu na zadané téma
- úspěšné absolvování závěrečného písemného testu (70% správných odpovědí)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021.