FF:IMK099b Videology II - Informace o předmětu
IMK099b Videology. Umění pohyblivých obrazů II
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin výuka, 8 hodin konzultace. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Míčová (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 8. 3. 10:00–12:40 N21, 14:00–18:40 N21, Pá 5. 4. 10:00–12:40 N21, 14:00–18:40 N21, Pá 3. 5. 10:00–12:40 N21, 14:00–18:40 N21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT)
- Cíle předmětu
- Přednáška představí konstituování a rozvoj videa jako nového uměleckého oboru ve Spojených státech v letech 1968-1980. Představíme si počátky a specifika umění videa. Výklad s ukázkami vychází z kompilace Rewind a obsahuje klasické práce amerického videoartu daného časového období. Materiál bude tematicky rozdělen do jednotlivých kapitol: 1. Video jako záznamové médium performance (Dan Graham, Vito Acconci, William Wegman). 2. Objevování specifik videotechnologií (Nam June Paik, Robert Morris, Shikego Kubota, Woody a Steina Vasulka). 3. Video jako trojrozměrná plastika v čase, světle, zvuku (Bruce Nauman, Peter Campus, Terry Fox, Bill Viola, Gary Hill). 4. Kritika médií jako zboží a spektáklu (Richard Serra, University Community Video, Dara Birnbaum). 5. Nezávislí autoři oslovují televizní diváky (Peter Bull and Alex Gibney, Top Value Television). 5. Projekty decentralizované komunikace (David Corot and Curtis Ratcliff, Peoples Video Theatre, ACTV and George Stoney). 6. Narativní video - blíž k příběhu (Richard Foreman, Artur Ginsberg and Video Free America). 7. Gender-konfrontace (Hermine Freed, Lynda Benglis, Cara Devito). 8. Performance a nástroje videoobrazu (Ernest Gusella, Eric Siegel, Phil Morton). Druhá část přednášky představí práce generačně blízkých českých či slovenských tvůrců. Prezentovat a analyzovat budeme audiovizuální díla některých vybraných výrazných autorů z oborů nových médií a animace na vysokých uměleckých školách (AVU, FaVU, FAMU, VŠUP a dalších.). Studenti by se tak měli, a to na základě úvodního historického exkurzu do problematiky audiovizuálního umění, seznámit se současnými tendencemi (tematickými i technologickými). Nedílnou součástí přednášky bude prezentace početného množství samotných videí a audiovizuálních děl a představení jednotlivých tvůrčích osobností.
- Osnova
- - Počátky videoartu v USA, 1968 - 1980 - První umělecké skupiny ve videoartu - Specifika videoartu - Témata a umělecké proudy ve videoartu - Video performance, aktivistická a komunitní videa - Technologie, formální postupy, experimenty s obrazem a zvukem - Prezentace a instalace videoartu - Divácká percepce a recepce videoartu - Současné tendence v umění pohyblivého obrazu
- Výukové metody
- Výuka probíhá blokově.
- Metody hodnocení
- Esej
- Informace učitele
- Cubitt, Sean. Videography, Video Media As Art And Culture. New York: Routledge, 1993 Cubitt, Sean. Timeshift On Video Culture. New York: Routledge, 1991 Rush, Michael. Video Art. London: Thames and Hudson, 2003 Rush, Michael. New Media In Late 20th Century Art. London: Thames and Hudson, 2003.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/IMK099b