MUII43 Muzejní didaktika II.

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Monika Frecerová (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Jana Přepechalová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 22. 2. 9:00–12:40 K32, Pá 15. 3. 9:00–12:40 K32, Pá 5. 4. 9:00–12:40 K32, Pá 10. 5. 9:00–12:40 K32
Předpoklady
MUII61 Muzejní didaktika I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student kategorizuje muzejně edukační programy, zhodnotí strukturu konkrétního muzejně edukačního programu i lektorských dovedností a formuluje zásady tvorby jednotlivých edukačních programů i celkové vzdělávací strategie.
Osnova
  • muzejně edukační programy (jejich kategorizace a postup tvorby); dovednosti praktické realizace edukačních programů; evaluace edukační činnosti muzea; strategické plánování edukační činnosti v muzeu
Literatura
  • DIAMOND, J., LUKE, J. J., UTTAL, D.H., Practical Evaluation Guide: Tool for Museums and Other Informal Educational Settings. Plymouth: AltaMira Press, 2009, 140 s. ISBN 978-0-7591-1302-2.
  • FOTR, Jiří a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. 381 s. ISBN 978-80-247-3985-4.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 140 s. ISBN 978-80-244-3003-4.
  • FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika II, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogick
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA Vladimír, MRÁZOVÁ Lenka. Muzejní Pedagogika. Metodické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1.vyd. Brno: Paido, 2010. 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9.
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Evaluace v muzejní pedagogice – teoretická východiska. [online] Brno: Museologica Brunensia, 2013. [cit. 2017-01-06]. Dostupný z WWW: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/131375/2_MuseologicaBrunensia_2-2013-1_6.pd
  • FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika III, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro gymnaziální vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedago
  • MAŽÁROVÁ, Monika. Strategické plánování vzdělávací činnosti muzea. Museologica Brunensia. 2016, roč. 5, č. 1, s. 36-44.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Škola muzejní pedagogiky 1. Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. Vyd. 1. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2007. 131 s. ISBN 978-80-244-1866-7.
  • FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika I, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro předškolní vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogic
  • Museum educator's handbook. Edited by Graeme K. Talboys. 3rd ed. Burlington, VT: Ashgate, 2011, x, 221 p. ISBN 9781409401537. info
Výukové metody
frontální, skupinová a kooperativní výuka
Metody hodnocení
vytvoření návrhu muzejně edukačního programu, skupinová diskuse hodnotící jednotlivé návrhy prokazující přehled v muzejní pedagogice – její teorii, praxi i literatuře
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2021, jaro 2026.