MUKS50 Muzejní didaktika II.

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Monika Frecerová (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Jana Přepechalová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 22. 2. 9:00–12:40 K32, Pá 15. 3. 9:00–12:40 K32, Pá 5. 4. 9:00–12:40 K32, Pá 10. 5. 9:00–12:40 K32
Předpoklady
MUKS63 Muzejní didaktika I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student kategorizuje muzejně edukační programy, zhodnotí strukturu konkrétního muzejně edukačního programu i lektorských dovedností a formuluje zásady tvorby jednotlivých edukačních programů i celkové vzdělávací strategie.
Osnova
  • muzejně edukační programy (jejich kategorizace a postup tvorby); dovednosti praktické realizace edukačních programů; evaluace edukační činnosti muzea; strategické plánování edukační činnosti v muzeu
Literatura
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 140 s. ISBN 978-80-244-3003-4.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Škola muzejní pedagogiky 1. Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. Vyd. 1. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2007. 131 s. ISBN 978-80-244-1866-7.
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Evaluace v muzejní pedagogice – teoretická východiska. [online] Brno: Museologica Brunensia, 2013. [cit. 2017-01-06]. Dostupný z WWW: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/131375/2_MuseologicaBrunensia_2-2013-1_6.pd
  • FOTR, Jiří a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. 381 s. ISBN 978-80-247-3985-4.
  • MAŽÁROVÁ, Monika. Strategické plánování vzdělávací činnosti muzea. Museologica Brunensia. 2016, roč. 5, č. 1, s. 36-44.
  • FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika III, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro gymnaziální vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedago
  • DIAMOND, J., LUKE, J. J., UTTAL, D.H., Practical Evaluation Guide: Tool for Museums and Other Informal Educational Settings. Plymouth: AltaMira Press, 2009, 140 s. ISBN 978-0-7591-1302-2.
  • FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika II, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogick
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA Vladimír, MRÁZOVÁ Lenka. Muzejní Pedagogika. Metodické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1.vyd. Brno: Paido, 2010. 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9.
  • FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika I, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro předškolní vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogic
  • Museum educator's handbook. Edited by Graeme K. Talboys. 3rd ed. Burlington, VT: Ashgate, 2011, x, 221 p. ISBN 9781409401537. info
Výukové metody
frontální, skupinová a kooperativní výuka
Metody hodnocení
vytvoření návrhu muzejně edukačního programu, skupinová diskuse hodnotící jednotlivé návrhy prokazující přehled v muzejní pedagogice – její teorii, praxi i literatuře
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2021.