NJII_3514 Korpuslinguistik und elektronische Ressourcen

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 14:00–15:40 G02
Předpoklady
znalosti lingvistiky na bakalářské úrovni
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu by měli studenti získat vhled do teorie korpusové lingvistiky a měl by zvládnout základní praktické aplikace metod zkoumání jazyka na podkladu korpusových dat, především by měli být schopni formulovat vlastní korpusově-lingvistické otázky a na základě nabytých dovedností najít způsob, jak na ně odpovědět.
Osnova
  • Grundbegriffe der Korpuslinguistik
  • Korpustaxonomie Recherche in den linguistischen korpusbasierten Untersuchungen
  • Unterschiedliche Korpusanwendungen
  • Korpuslinguistische Daten
  • Daten analysieren
  • Spezialrecherchen z.B. Kollokationen,Wortbildung, Phraseologismen
  • Arbeit an eigenen korpuslinguistischen Projekten
  • Präsentation der Ergebnisse
Literatura
    povinná literatura
  • SCHERER, Carmen. Korpuslinguistik. Heidelberg: Winter, 2006, 98 s. ISBN 3825351645. info
  • LEMNITZER, Lothar a Heike ZINSMEISTER. Korpuslinguistik : eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2006, 220 s. ISBN 3823362100. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Iva a N.R WOLF. Ansätze zu einer sprachwissenschaftlichen Quellenkunde. In: Kratochvílová I. / Wolf. N.R. Kompendium Korpuslinguistik. Winter Verlag, Heidelberg. S. 9-17. 2010. info
    doporučená literatura
  • Wolf, Norbert Richard (2003): Plädoyer für eine Korpuslinguistik. In: Kratochvílová, Iva; Vaňková Lenka (Hg.) (2003): Germanistik im Spiegel der Generationen. Festschrift für Prof. PhDr. Zdeněk Masařík, DrSc. zu seinem 75. Geburtstag
  • Kratochvílová, I.: Bilinguale Textkorpora als Grundlage für die kontrastive Sprachforschung: Zum sprachreflektiven Potential der korpusgestützten Analyse. In: Hockicková, B.Dvorecký, M. (Hg.): Motivation für Deutsch, Nitra 2007, S. 386-395.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Iva a N. R. WOLF. Kompendium Korpuslinguistik. 1. vyd. Heidelberg: Winter, 2010. ISBN 978-3-8253-5793-1. info
Výukové metody
Studenten sollen die Aufgaben zu jedem Kapitel ausarbeiten, eigene Korpusrecherche präsentieren, die Ergebnisse dann theoretisch in einer Seminararbeit zusammenfassen. Präsentation Hausarbeit
Metody hodnocení
prezentace koprusové rešerše, seminární práce
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Na výuce se v r.2017 podílí Mgr. Valíčková
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Na výuce se podílí dr. phil. Kotůlková.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021.