FF:PGK42A79 Andragogika - Informace o předmětu
PGK42A79 Andragogika
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 15. 3. 8:00–9:50 B2.24, Pá 26. 4. 13:00–14:50 B2.24, 15:00–16:50 B2.24, Pá 10. 5. 10:00–11:50 B2.24
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-PD)
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-SS) (3)
- Cíle předmětu
- Studenti se obeznámí s východisky andragogiky, s teoretickými proudy v andragogice a jejich důsledky. Budou znát hlavní evropské a české dokumenty ošetřující oblast vzdělávání dospělých a celoživotního učení. Dále se zvládnou principy vzdělávání dospělých, naučí se uvažovat o dospělém jako učícím se jedinci a porozumí procesům učení se dospělých.
- Osnova
- 1. Andragogika jako věda, studijní obor a pole praxe. Charakteristika. Vztah k ostatním vědním disciplínám.
- 2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky.
- 3. Teorie vzdělávání dospělých, základní proudy, klíčoví představitelé.
- 4. Dospělý z pohledu andragogiky.
- 5. Vzdělávání dospělých v národní a mezinárodní perspektivě. Vzdělávací politika ČR a EU.
- 6. Instituce vzdělávání dospělých. Profese ve vzdělávání dospělých. Kvalita vzdělávání dospělých.
- 7. Didaktika vzdělávání dospělých.
- 8. Celoživotní učení. Formální, neformální a informální učení a vzdělávání.
- 9. Další profesní, občanské a zájmové vzdělávání.
- 10. Sebevzdělávání resp. sebe-řízené učení.
- Literatura
- doporučená literatura
- NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5. info
- NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. info
- neurčeno
- Bílá kniha : národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Variant.) : Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. info
- RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 339 s. ISBN 978-80-210-5859-0. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
- Strategy of human resources development for the Czech Republic. Praha: Úřad vlády ČR, 2003, 64, 72 s. ISBN 80-86734-02-1. info
- RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown, 2002, 199 s. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. info
- BENEŠ, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2002, 110 s. ISBN 80-86432-40-8. info
- ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001, 225 s. ISBN 0-335-20677-8. info
- ČERYCH, Ladislav. České vzdělání a Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie : Program Phare, projekt č. CZ 9405-01-03-01. Praha: Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999, 88 s. ISBN 8021103124. info
- BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
- Vyučování a učení : cesta k učící se společnosti : (Bílá kniha o vzdělávání a odborné přípravě). Edited by Květa Goulliová, Translated by Antonín Mikeš. Praha: Učitelské noviny - Gnosis, 1997, 96 s. info
- LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
- Metody hodnocení
- Přednáška a seminář. Závěrečný písemný test.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf
Studenti kombinovaného mají předepsáno nad objem přímé výuky 12 hod. individuálního studia/konzultací, jehož součástí je jak studium učebních materiálů/opor v elektronické podobě, především materiálů zveřejněných v online studijním kurzu v prostředí systému ELF/Moodle, dále elektronických zdrojů dostupných v knihovně FF MU a tištěných zdrojů (knih, časopisů). Studenti musejí průběžně plnit v zásadě dva druhy úkolů, které se váží k určitému tématu. Jednak jde o úkoly směřující k zapamatování či upevnění znalostí, jednak jde o úkoly aplikační (studenti musejí aplikovat nabyté znalosti a dovednosti k vyřešení dílčích úkolů). Úkoly pak odevzdávají vyučujícímu v online výukovém prostředí ELF/Moodle, případně v e-learningových aplikacích Informačního systému MU. Vyučující pak poskytuje zpětnou vazbu v průběhu konzultací, případně poskytují zpětnou vazbu online. Úspěšné splnění úkolů je povinnou součástí studia a je zahrnováno do závěrečného hodnocení předmětu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/PGK42A79