FF:PSA_030 Praxe z poradenské psych. - Informace o předmětu
PSA_030 Praxe z poradenské psychologie
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/10. 10 dnů. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PSA_030/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
Program II cyklu, předpokládá se znalost témat a literatury, které jsou obsahem předmětů: PSA 019, PSA O36 - Vývojová psychologie I,II, PSA 052 Poradenská psychologie, PSA 053 Psychodiagnostika dětí a dospívajících. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Dvoutýdenní stáž (celkem 10 pracovních dnů) v pedagogicko psychologických poradnách a v dalších státních i nestátních institucích, které působí v oblasti péče o děti a dospívající v ČR.
Cílem předmětu je získání základní orientace a zkladního přehledu o práci psychologů v těchto zařízeních, tj. o psychologické praxi v rámci specializace na oblast poradenské psychologie. - Výstupy z učení
- Student získá:
- základní znalost a orientaci v odborných praktických tématech, která jsou obsahem pracovní činnosti psychologů působících na těchto pracovištích;
- základní praktickou zkušenost z práce s klientem (pod supervizí psychologa);
- základní praktickou zkušenost z práce s diagnostickou metodou (pod supervizí psychologa).
Student bude schopen vypracovat požadované podklady z praxe v odpovídající úrovni zpracování. - Osnova
- Praxe je dvoutýdenní, doporučuje se absolvovat: - jeden týden stáže v některé z pedagogicko-psychologických poraden - jeden týden stáže v dalších státních institucích působících v rámci resortu školství (např. v SPC, speciálních školách, domovech mládeže atd.), nebo i v zařízeních nestátních, které pracjí s dětmi a dospívajícími. Student má za úkol v průběhu stáže (po dohodě s psychologem, který stáž vede): - sejmout jednu anamnézu (pod supervizí psycholga) - pracovat s jednou diagnostickou metodou - dopor. WISC III (pod supervizí psychologa)
- Literatura
- povinná literatura
- Matějček Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. ISBN 978-80-262-0000-0
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- doporučená literatura
- Clinical interviewing. Edited by John Sommers-Flanagan - Rita Sommers-Flanagan. Fifth edition. 1 online r. ISBN 9781118270042. info
- Cogenet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. ISBN 978-80-262-0499-2
- Stuchlíková, I. a kol. (2005). Zvládání emočních problémů školáků. ISBN 80-7178-534-2
- Weiss, P. a kol. (2011). Etické otázky v psychologii. ISBN 978-80-7367-845-6
- Culley S., Bond T. (2008). Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. ISBN 978-80-7367-452-6
- Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi. ISBN 978-80-262-0741-2
- caby, F., Caby, A. (2014). Příručka psychoterapeutických technik pro práci s dětmi a rodinami. ISBN 978-80-262-0710-8
- MCLEOD, John. Doing research in counselling and psychotherapy. Third edition. Los Angeles: SAGE, 2015, xi, 269. ISBN 9781446201398. info
- SLAVIN, Robert E. Educational psychology : theory and practice. Tenth edition, Pearson new i. Harlow: Pearson, 2014, ii, 578. ISBN 9781292020730. info
- MCLEOD, John. An introduction to counselling. Fifth edition. Meidenhead: McGraw Hill, 2013, xxv, 750. ISBN 9780335247226. info
- MCLEOD, John a Julia MCLEOD. Counselling skills : a practical guide for counsellors and helping professionals. Second edition. Meidenhead: McGraw Hill, 2011, xiv, 356. ISBN 9780335244263. info
- MCLEOD, John. The counsellor's workbook : developing a personal approach. Second edition. Maidenhead: McGraw Hill, 2010, xi, 228. ISBN 9780335228713. info
- neurčeno
- Daniel Romer, Elaine F. Walker. Adolescent Psychopathology and the Developing Brain: Integrating Brain and Prevention Science. ISBN 9780195306262
- Svoboda, J. (2014). Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. ISBN 978-80-262-0603-3
- Výukové metody
- Dvoutýdenní stáž, kterou si studenti zajistí samostaně na některém z doporučených pracovišť. Výuka probíhá blokově. Studenti mají povinnost vždy se podřídit řádu daného pracoviště a dodržovat pravidla profesionáloní etiky.
- Metody hodnocení
- Předpokladem získání zápočtu je odevzdání písemné práce, která obsahuje: - potvrzení aktivní účasti z jednotlivých pracovišť v "Protokolu o absolvování praxe z dětské poradenské psychologie" - písemné zpracování jedné anamnézy (sejmuté pod supervizí psychologa) - písemné zpracování jedné diagnostické metody (realizované pod supervizí psychologa), které obsahuje: pozorování z průběhu práce s metodou, přehled výsledků i základní diagnostické závěry - osobní reflexi stáže.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/psych/download/protokoly/det_por_ok.doc
Podle Studijního a zkušebního řádu MU existuje povinnost archivovat veškeré písemné materiály pouze 30 dní po ukončení předmětu.
D o p o r u č u j e m e studentům uchovávat v kopii potvrzené protokoly o praxi i další písemné materiály, které jsou předpokladem k udělení zápočtu.
Odůvodnění doporučení: Pokud chce absolvent pokračovat v profesní kariéře především v EU, jsou tyto dokumenty v poslední době v některých zemích striktně vyžadovány.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/PSA_030