FF:UZCJBE05 Didaktika českého j. a lit. II - Informace o předmětu
UZCJBE05 Didaktika českého jazyka a literatury II
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Velebová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 16:00–17:40 D41
- Předpoklady
- UZCJBE04 Didaktika čj/lit || NOW( UZCJBE04 Didaktika čj/lit )
Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky českého jazyka a literatury je získání zápočtu z předmětu UZCJBE04 (Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na didaktiku češtiny) a zápočtu z předmětu UZCJBE05 (Didaktika českého jazyka a literatury II). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12 - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Cíle předmětu
- Disciplína je koncipována jako jednosemestrová. Cílem a meritorní náplní je osvojení určujících principů aktivního vyučování českému jazyku a slohu demonstrovaných v řízené diskusi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků. Pozornost je věnována také obecnějším otázkám školské praxe (tvorba školních vzdělávacích programů, reforma maturity apod.).
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
rozumět základním principům aktivního vyučování českému jazyku;
vysvětlit základní principy aktivního vyučování českému jazyku;
vytvořit vlastní hodinu aktivního modelového vyučování;
použít základní principy aktivního vyučování českému jazyku ve vlastní praxi. - Osnova
- Jazyk a sloh (seminář dr. Rychnovské)
- 1. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice I a učiva o funkčních stylech a kompozičních postupech; základní cíle při vyučování jazyku.
- 2. Specifika probírání středoškolského učiva ofonetice II a učivo o prostě sdělovacím stylu; základní cíle při vyučování slohu.
- 3. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii I a učivo o vypravování I; aplikace základních didaktických principů při vyučování jazyku (včetně využití algoritmu).
- 4. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii II a učivo o vypravování II; aplikace základních didaktických principů při vyučování slohu.
- 5. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi I a učivo o popisu; obsah učiva a jeho proměny v základních středoškolských jazykových učebnicích (zejména syntax, pojetí publicistického stylu a vztah verbální a neverbální komunikace).
- 6. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi II a učivo o referátu; aktivní využití komplexních jazykových rozborů (prameny a způsob práce).
- 7. Specifika probírání středoškolského učiva o lexikologii a učivo o korespondenci; alternativní didaktické texty (Kostečka, Hausenblas atd.).
- 8. Specifika probírání středoškolského učiva o historických disciplínách a učivo o životopisu; využití populárně-vědných textů o češtině pro aktivní vyučování (Eisner, Jílek, Queneau - Ouředník, Šlosar aj.).
- 9. Specifika probírání středoškolského učiva o frazeologii a učivo o publicistickém stylu I; rozvíjení invence ve slohovém vyučování.
- 10. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách I a učivo o výkladu a úvaze; rozvíjení kompozice ve slohovém vyučování.
- 11. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách II a o neverbální komunikaci; rozvíjení stylizace při nácviku psaní ve slohovém vyučování.
- 12. Motivace učivem o rodných jménech I a realizací řečnických cvičení I; hodnocení slohových prací a klasifikace ve vyučování češtině vůbec.
- 13. Motivace učivem o rodných jménech II a realizací řečnických cvičení II; trend k integritě tří složek předmětu (jazyk-sloh-literatura v tzv. užším a širším pojetí).
- 14. Motivace učivem o zeměpisných jménech a realizací tzv. řízené diskuse; mimoškolní formy vyučování češtině.
- 15.Reforma maturitní zkoušky.
- 16. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů.
- 17. Praktický nácvik diagnostiky školních písemností.
- Literatura
- HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? :úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 80-86039-39-0. info
- SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 251 s. ISBN 8004224393. URL info
- KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak :didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 80-85787-24-5. info
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 199 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN 80-7235-135-4.
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 285 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 279 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- Adámková P., J. Čuřík, M. Fránek, E. Jandová, Š. Krpcová, M. Křivancová, J. Svobodová, M. Širůčková, M. Štěpánková, L. Taraldsen Medová. ČJ a komunikace pro SŠ - 3. a 4.díl (učebnice). 1. vyd. Brno : Didaktis, 2012. 128 s. ISBN 978-80-7358-199-2.
- Bozděchová I., O. Čelišová, J. Čupová, H. Jeřábková, E. Podruhová, H. Selucká, J. Svobodová, M. Vaculík. ČJ a komunikace pro SŠ - 2. díl (učebnice). 1. vyd. Brno : Didaktis, 2011. 80 s. ISBN 978-80-7358-172-5.
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2001. 243 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- ADÁMKOVÁ, Petra, Olga ČELIŠOVÁ, Jitka ČUPOVÁ, Kateřina RYSOVÁ, Květa RYSOVÁ, Kateřina SRNSKÁ, Eva SUCHÁNKOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ, Mária TARÁBKOVÁ, Martin VACULÍK a Magdalena VALÁŠKOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy : 1. díl : Učebnice. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2010, 64 s. ISBN 978-80-7358-166-4. info
- HOFFMANNOVÁ, Jana, Jaroslava JEŽKOVÁ a Jana VAŇKOVÁ. Komunikace a sloh : učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2009, 152 stran. ISBN 9788072387809. info
- MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice : učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2009, 264 stran. ISBN 9788072387793. info
- MARTINKOVÁ, Věra. Český jazyk 4. 2. (přepracované) vydání. Praha: Tripolia, 2004, 256 stran. ISBN 8086448274. info
- MARTINKOVÁ, Věra. Český jazyk 2. 2., (přepracované) vydán. Praha: Tripolia, 2002, 207 stran. ISBN 8086448215. info
- MARTINKOVÁ, Věra. Český jazyk 3. 2., (přeprac.) vyd. v nakl. Praha: Tripolia, 2002, 255 s. ISBN 808644824X. info
- MARTINKOVÁ, Věra. Český jazyk 1. 2., (přeprac.) vyd. v nakl. Praha: Tripolia, 2001, 135 s. ISBN 8086448169. info
- ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. 2. vyd. Praha: SPN, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- Výukové metody
- Ve výuce je kombinován teoretický výklad učitele, cvičné výstupy studentů a řízená diskuse o problematice vyučování českému jazyku a slohu. Důraz je kladen především na praktické využití poznatků.
- Metody hodnocení
- Zápočet z Didaktiky českého jazyka a literatury II student získává na základě vyučujícím stanoveného procenta docházky (tj. maximálně 2 absence), aktivní účasti na seminářích předpokládající připravenost studentů na každý seminář. Nezbytná je příprava dvou modelových hodin (jedné jazykové a jedné slohové). Ve stanoveném termínu před zkouškou student odevzdá komplexní jazykový rozbor a zpracovaný algoritmus.
Zkouška (nezávislá na vykonání pedagogické praxe) shrnuje tematiku probíranou v kurzu Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na didaktiku češtiny a v Didaktice českého jazyka a literatury II, obsahuje rovnoměrně zastoupené problémové okruhy z českého jazyka a literatury (teze k nim jsou probírány na seminářích). Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky českého jazyka a literatury je získání zápočtu z předmětu UZCJBE04 a zápočtu z předmětu UZCJBE05. - Informace učitele
- Náplň předmětu UZCJBE05 je identická s náplní předmětu CJBE02 a UZCJBE02.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou přístupu ke zkoušce je získání zápočtu.
Předmět je vyučován každý semestr. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/UZCJBE05