FF:FAVp012 Archivní prezervace a restaur. - Informace o předmětu
FAVp012 Archivní prezervace a restaurování filmu
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Mgr. Tereza Frodlová (přednášející), Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 20. 2. 14:00–17:40 C34, Čt 5. 3. 14:00–17:40 C34, Čt 26. 3. 14:00–17:40 C34, Čt 9. 4. 14:00–17:40 C34, Čt 23. 4. 14:00–17:40 C34, Čt 14. 5. 14:00–17:40 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Celosemestrální kurz představí film coby objekt archivní péče a zaměří se na vybraná témata spojená s jeho prezervací, restaurováním a dalším zpřístupňováním. V průběhu jednotlivých přednášek se budeme soustředit na fyzickou charakteristiku filmového materiálu a technologii jeho výroby a laboratorního zpracování. Budeme sledovat životní cyklus filmových materiálů, projevy stárnutí a možnosti jejich dlouhodobého uchování. V souvislosti s prezervací filmového média si představíme první iniciativy vedoucí k vytváření filmových sbírek a dějiny audiovizuálních archivů. Seznámíme se s náplní jejich práce a dotkneme se otázek a dilemat, se kterými se archivy coby paměťové instituce setkávají. Poněvadž je film ze své podstaty multiplicitní médium, zaměříme se na existenci více verzí téhož díla a způsoby, jak můžeme uvažovat o pojmu originálu v kinematografii. Na konkrétních příkladech si představíme různé přístupy k restaurování tradiční analogovou i digitální cestou a také kritickou práci s filmovým materiálem coby pramenem historického poznání.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu:
- seznámen s koncepty z oblasti audiovizuálního archivnictví a restaurování
- schopen uvažovat o filmovém mediu jako o materiálním objektu s vlastní charakteristikou a historií
- na základě zadané četby a diskuzí dovede kriticky uvažovat o vybraných pojmech a teoretických otázkách - Osnova
- charakteristika filmového materiálu
- technologie výroby filmu a laboratorní zpracovaní
- životní cyklus filmového materiálu
- degradace filmového materiálu a možnosti jeho prezervace
- dějiny filmových archivů a náplň jejich práce
- pojem originálu a verze v dějinách kinematografie
- identifikace filmu a kritická práce s filmem jako pramenem
- základní pojmy z teorie restaurování a možné přístupy
- analogové vs. digitální restaurování
- Literatura
- MEYER, Mark‐Paul (1996): Ethics of Archive Film Restoration using New Technology. Image Technology, 78, č. 8, s. 10‐12.
- EDMONDSON, Ray. Audiovisual Archiving: Philosophy and Principles. Paris: UNESCO, 2004. online na
- FIAF Code of Ethics; online na
- KLIMEŠ, Ivan (2011): Filmová historie z odpadkového koše. Iluminace, 23, č. 2, s. 112‐116.
- MATUSZEWSKI, Bolesław (1993): Nový historický pramen. Iluminace, 5, č. 2, s. 87-91.
- FOSSATI, Giovanna. From grain to pixel : the archival life of film in transition. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2009, 320 s. ISBN 9789089641397. info
- ENTICKNAP, Leo. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower Press, 2005, 280 s. ISBN 1-904764-06-1. info
- BATISTOVÁ, Anna. Poezie destrukce. Typologie, periodizace a reflexe destrukce filmových pohyblivých obrazů. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2005, roč. 17/2005, 3 (59), s. 27-46. ISSN 0862-397X. info
- URBAN, Miroslav. Filmová laboratoř. 2., rozš. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2001, 120 s. ISBN 8085883783. info
- Restoration of motion picture film. Edited by Paul Read - Mark-Paul Meyer. 1st publ. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2000, viii, 359. ISBN 075062793X. info
- CHERCHI USAI, Paolo. Silent cinema : an introduction. Edited by David Robinson - Kevin Brownlow. 1st pub. London: BFI, 2000, xix, 212. ISBN 0851707467. info
- BRANDI, Cesare. Teorie restaurování. Translated by Jiří Špaček. Vyd. 1. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000, 141 s. ISBN 8086359034. info
- FIAF Code of Ethics; online na
- Výukové metody
- Přednášky, diskuze nad vybranými tématy a zadanou literaturou.
- Metody hodnocení
- Písemný test a esej v rozsahu 5 normostran (nebo referát v průběhu semestru)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/FAVp012