FF:HVK_802 Dějiny hudby II. - Informace o předmětu
HVK_802 Dějiny hudby: renesance a rané baroko
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 8 hodin + 8 hodin individuálních konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 28. 2. 13:00–14:40 N51, Pá 27. 3. 13:00–14:40 N51, Pá 24. 4. 13:00–14:40 N51, Pá 15. 5. 13:00–14:40 N51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-OT) (2)
- Hudební věda (program FF, B-VH_)
- Teorie a provozovací praxe staré hudby (program FF, B-OT)
- Teorie a provozovací praxe staré hudby (program FF, B-SH_)
- Cíle předmětu
- Přehled vývoje a stylových proměn evropské hudební kultury od konce středověku do poloviny 17. století z hlediska historického, hudebně teoretického i sociologického.
- Výstupy z učení
- Student získá nejen spolehlivou orientaci v proměnách zvukové podoby hudby období renesance, ale také schopnost sluchově analyzovat a identifikovat jednotlivé druhy i formy hudebního projevu renesančního období z jejich zvukové i písemné podoby.
- Osnova
- RENESANCE A HUDBA • Charakteristika období, vymezení časového prostoru, otázka názvu a členění epochy, charakteristické znaky hudby tohoto období, sociologická podmíněnost dobového provozování hudby. • Skladebné techniky a reprezentativní formy, princip autonomizace hudby: krystalizace vokální polyfonie, princip vokalizace, opuštění principu kantofirmální techniky, autonomizace hlasů, emancipace z přísně liturgické-funkční vazby a zdůrazňování vnitřních-„autonomních cílů“ hudebního díla. • Skladatelské generace a jejich hlavní představitelé – Eggebrechtovo periodizační schéma. • Problematika hudebního vývoje v českých zemích 15. a 16.století, hlavní představitelé, hudební prameny • • HUDBA V OBDOBÍ BAROKA • Rané baroko a problematika jeho návaznosti na období vrcholné renesance, hlavní představitelé. • Zrod opery – její problematika hudební a sociologická, hlavní představitelé.
- Literatura
- doporučená literatura
- KOUBA, Jan. ABC hudebních slohů : od raného středověku k J.S.Bachovi. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1982, 167 s. info
- Výukové metody
- Přednášky s hudebními ukázkami.
- Metody hodnocení
- Požadavky ke zkoušce: 1.) Spolehlivá orientace v hlavních směrech vývoje evropské a české hudební kultury včetně znalosti její periodizace. 2.) Znalost charakteristiky hlavních žánrů, hudebních druhů a forem jednotlivých vývojových epoch. 3.) Orientace v širším kulturním a filozofickém zázemí jednotlivých epoch včetně znalosti teoretických a estetických reflexí. 4.) Znalost základních údajů o významných představitelích jednotlivých vývojových epoch. 5.) Orientace v pramenné základně a ve stavu bádání, znalost základní literatury k jednotlivým tematickým okruhům, znalost hlavních edic apod. Zkouška probíhá ústní formou, podobně jako ukončení předmětu VH_801a.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/HVK_802