FF:IMK015 Úvod do studia IM II - Informace o předmětu
IMK015 Úvod do studia interaktivních médií II
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin výuka, 8 hodin konzultace. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Filip Johánek (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 28. 2. 11:00–12:40 N21, Pá 27. 3. 11:00–12:40 N21, Pá 24. 4. 11:00–12:40 N21, Pá 15. 5. 11:00–12:40 N21
- Předpoklady
- Předmět navazuje na kurz Úvod do studia interaktivních médií I (IMK001/TIM_BK_001).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Seznámí studenty s relevantním výběrem přístupů, metod a teorií rozvíjených v rámci akademického diskurzu umění a kultury nových médií.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Identifikovat jednotlivé metodologické přístupy ke studiu nových médií.
- Popsat konkrétní metodologické přístupy a teorie, bude znát jejich výhody a omezení.
- Shrnout hlavní teorie a pojmy diskurzu umění a kultury nových médií. - Osnova
- Kontexty studia interaktivních médií - teoretické rámce:
- M. McLuhan: média jako extenze člověka.
- D. Daniels: strategie interaktivity.
- V. Flusser: aparát-operátor systém.
- P. Weibel: teleologie médií.
- E. Huhtamo: archeologie médií.
- S. Zielinsky: variantologie.
- F. Kittler: filozofie médií.
- Kontexty studia interaktivních médií - otázka metody:
- Sociologické hledisko: kyberkultura.
- Kulturální a uměnovědné hledisko: softwarová studia.
- Literatura
- povinná literatura
- http://variantology.com/
- https://monoskop.org/Monoskop
- Kittler, F. A. Gramofon, film, psací stroj. Tomáš Dvořák (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU, 2010
- Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
- Weibel, P. Synthetic Times. Synthetic Times, katalog, eds. Fan Di‘an and Zhang Ga. Cambridge, MA – London, UK: MIT Press, 2009
- McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
- Siegfried Zielinski (ed.), Silvia Wagnermaier (ed.): Variantology 1: On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Walther König, Köln 2007.
- McLuhan, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon, 1991.
- Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
- Fuller, M. (ed.) Software Studies / a lexicon. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.
- Media archaeology : approaches, applications, and implications / edited by Erkki Huhtamo and Jussi Parikka. Berkeley : University of California Press, c2011
- Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
- Christa Sommerer, Lakhmi C. Jain, Laurent Mignonneau (Eds.): Strategies of Interactivity. The Art and Science of Interface and Interaction Design, Springer Verlag, Berlin Heidelberg, 2008 (Studies in Computational Intelligence, Volume 141)
- Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
- Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
- Výukové metody
- Přednášky, domácí úkoly, čtení předepsané literatury.
- Metody hodnocení
- (1) Závěrečná písemka - maximum 60 bodů, minimum je 40 bodů. Kombinace otevřených (dvě) a uzavřených (deset) otázek z probírané látky a povinné literatury.
(2) Zpracování povinných textů je podmínkou připuštění k závěrečné písemné práci.
(3) Dobrovolně: Prezentace na téma z obsahu kurzu, 5 bodů za prezentaci, jeden student maximálně 4 prezentace. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/IMK015