FF:JPNB45 Japanese Media Culture - Informace o předmětu
JPNB45 Japanese Media Culture
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Igor Pruša, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Matela, M.A., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Igor Pruša, Ph.D. et Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Jiří Matela, M.A., Ph.D.
Seminář japonských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Seminář japonských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 14:00–17:40 D22
- Předpoklady
- Solid knowledge of English (to be able to follow lectures and work with secondary literature in English).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- This course provides an introduction to the mediated realms of contemporary Japanese culture. On the one hand, we will discuss various phenomena related to Japanese subcultures - e.g. the fandom of otaku, the space of Akihabara, and the practice of maid cafés. On the other hand, we will touch upon some larger topics that relate to consuming media culture as such - e.g. the role of the Japanese media, the spread of celebrities and anti-heroes, or the function of scandal in Japanese society. The main objectives of the course are to discuss various layers within the mediated culture in contemporary Japan, and to enable students to conduct a critical analysis of various cultural phenomena in a globalized non-Western context.
- Výstupy z učení
- At the end of the course the student will be able to:
define media with reference to Japanese social environment
provide characteristics of specific Japanese subcultures
criticaly judge outcomes of contemporary Japanese media - Osnova
- 1. Blok Ia: Introduction (a): course structure, literature preview
- 2. Blok Ib: Introduction (b): what is „culture“?
- 3. Blok IIa: The worlds of Japanese popular culture
- 4. Blok IIb: The worlds of Japanese subculture
- 5. Blok IIIa: Critical Analysis: otaku, moe, and kawaii
- 6. Blok IIIb: Case study: Akihabara and maid cafes
- 7. Blok IVa: Critical Analysis: the Japanese mediascape
- 8. Blok IVb: Case study: Japanese celebrity scandal
- 9. Blok Va: Hero and Antihero in Japanese fiction
- 10. Blok Vb: Guest speaker (TBA)
- 11. Blok VIa: Conclusion (a): Course summary
- 12. Blok VIb: Conclusion (b): Test/Paper, discussion
- Literatura
- doporučená literatura
- SUGIMOTO, Yoshio. An introduction to Japanese society. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, xiii, 316. ISBN 0521529255. info
- Japanese culture and behavior. Edited by Takie Sugiyama Lebra - William P. Lebra. Rev. ed. Honolulu: University of Hawai'i Press, 1986, xix, 428. ISBN 0824810554. info
- Výukové metody
- Lecture, work with primary and secondary sources, use of audiovisual materials.
- Metody hodnocení
- Written test or final paper.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je určen i pro studenty mimo mateřské obory.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/JPNB45