FF:NJK002 Didaktika - metodologie - Informace o předmětu
NJK002 Didaktika II - metodologie
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 18 hodin za semestr. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Johannes Benjamin Köck, BA, MA (přednášející)
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Voraussetzung für die Teilnahme am Kurs ist der Abschluss eines germanistischen oder vergleichbaren Bachelorstudiums und der Besuch, bzw. der Abschluss der Lehrveranstaltung "NJDII_001 Didaktika I - pozorování" und des Hospitationspraktikums "NJDII_004 Pedagogická praxe průběžná I".
Předpokladem je absolvování germanistického nebo srovnatelného bakalářskéhoé studia a ukončení kurzů NJDII_001 a NJDII_004 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_) (4)
- Cíle předmětu
- Seminář je zaměřen na studenty učitelství, poskytuje základní didaktické znalosti. Kromě principálních znalostí zaměřených na přípravu, provedení a hodnocení výuky jsou prostředkovány a metodologicky kontextualizovány základní kompetence (čtení, poslouchání, mluvení, psaní, rozbor filmů). Dále se čtou odborné texty a simuluje se výuka, jež je následně diskutována.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni se orientovat v pěti klíčových kompetencích.
Studenti budou disponovat znalostmi o teoreticko-metodologických základech oboru. - Osnova
- 1. Fremdsprachenunterricht im Allgemeinen - Methodik, Didaktik - Begriffsbestimmung;
- 2. Die Methoden des Fremdsprachenunterrichts im historischen Wandel; ein Überblick:
- a) Die Grammatik-Übersetzungs-Methode und die direkte Methode
- b) Die audiolinguale und audiovisuelle Methode
- c) Die kommunikativ-pragmatische Methode
- d) Der interkulturelle Ansatz
- e) Der migrationspädagogische Ansatz
- 3. Ausspracheschulung
- 4. Grammatik im Fremdsprachenunterricht
- 5. Wortschatz und Wortschatzvermittlung im DaF
- 6. Leseverstehen
- 7. Hörverstehen
- 8. Hör-Seh-Verstehen
- 9. Sprechen
- 10. Schreiben
- Literatura
- JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
- HUNFELD, Hans a Gerhard NEUNER. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts : eine Einführung. Berlin: Langenscheidt, 1992, 184 s. ISBN 3468. info
- DOYÉ, Peter. Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. 5. Aufg. Berlin: Langenscheidt, 1992, 223 s. ISBN 3468494378. info
- HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
- FUNK, Hermann a Michael KOENIG. Grammatik lehren und lernen. Berlin: Langenscheidt, 1991, 160 s. ISBN 3-468-49679-6. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- Výukové metody
- Práce ve skupinách
Plenární diskuse
Domácí úlohy
Účast minimálně 75% - Metody hodnocení
- Referát na téma zadané z plánu semináře
Průběžně hodnocené prezentace - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/NJK002