FF:NJK005 Praxe souvislá - Informace o předmětu
NJK005 Pedagogická praxe souvislá: výuka, moderní technologie, reflexe
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 240 hodin za semestr. 8 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Johannes Benjamin Köck, BA, MA (přednášející)
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr. (přednášející)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Voraussetzung für die Teilnahme am Kurs ist der Abschluss eines germanistischen oder vergleichbaren Bachelorstudiums und der Besuch, bzw. der Abschluss der Lehrveranstaltung "Didaktika II - metodologie". Předpokladem je ukončení germanistického nebo srovnatelného bakalářského studia a ukončení předmětu didaktika II - metodologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-NJU_)
- Cíle předmětu
- Cílem je:
- praktická aplikace poznatků získaných v předmětu didaktika - metodologie.
-zužitkování propedeutiky z praxe náslechové
- absolvování praxe v předepsaném rozsahu.
- důkladná analýza praxe
- absolvování blokových kurzů zaměřených na využití moderních technologií ve výuce a jejich aplikace v další výuce - Výstupy z učení
- Student bude schopen
- plánovat a připravit výuku
- využít metodologické poznatky v praxi
- odučit výuku v odpovídající kvalitě
-provést didakticky adekvátní rozbor absolvované praxe
- zorientovat se v moderních technologiích a využít je ve výuce. - Osnova
- Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s Ustavem germanistiky. Student absolvuje ve spolupráci s oborovým didaktikem shrnující krátkou simulaci výuky v požadované délce, jež reflektuje zprávu z praxe náslechové. Tato simulace je společně rozebrána. Následuje praxe na zvolené škole v požadovaném rozsahu. Zde již převažuje vlastní a individualizovaná výuka a příprava na ni, student se také podílí na přípravě a realizaci exkurzí a dalších činností, které jsou spojeny s chodem školy a výkonem profese učitele. Součástí je písemná reflexe absolvované praxe. Tu prochází student s oborovým didaktikem i středoškolským kantorem. Součástí praxe je v témže semestru je společná aktivita studenta, oborového didaktika i středoškolského kantora na blokovém semináři k využití moderních technologií ve výuce, jejíž zhodnocení je součástí předkládané závěrečné reflexe. Náplň a předepsaná dotace: (240 hodin praxe) 40 h vlastní výuky a doučování (individuální výuka, doučování) 10 h výuka v tandemu 110 h příprava 80 h další činnosti (hospitace, reflexe tandemové a vlastní výuky učitelem, písemná reflexe výuky, exkurze)
- Literatura
- Zounek, J. e-learning a vzdělávání. několik pohledů na problematiku e-learningu. in Pedagogika , 2006, roč. lvi, č. 4. s. 335–347. iSSn 0031-3815.
- Meister, Hildegard: Qualifiziert unterrichten: E-Learning: Handbuch für den Fremdsprachenunterricht.Deutsch als Fremdsprache, 2014, Hueber Verlag
- SCHIFFLER, Ludger. Effektiver Fremdsprachenunterricht : Bewegung - Visualisierung - Entspannung. Tübingen: Narr, 2012, 160 stran. ISBN 9783823366805. info
- HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
- NEUNER, Gerhard. Schreiben macht Spass. Heft 1. 1. vyd. Munchen: Klett, 1990, 44 s. ISBN 3-12-675430-9. info
- HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
- NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER a Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
- NEUNER, Gerhard. Allgemeinbildung Lehrplanwerk Unterricht. Berlin: Volk und Wissen Volkseigener Verlag, 1972, 542 s. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, rozvrhy výuky
Simulace výuky
Výuka a její rozbor
sepsání závěrečné zprávy
Konzultace s vyučujícím
Blokové semináře - Metody hodnocení
- závěrečná zpráva
průběžné reference oborového didaktika i středoškolského kantora - Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/NJK005