FF:PBM104 Didaktika vzdělávání dospělých - Informace o předmětu
PBM104 Didaktika vzdělávání dospělých
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Helena Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 10:00–11:40 J21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/5 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Studenti se obeznámí se základními východisky andragogické didaktiky a s principy vzdělávání dospělých vůbec. Naučí se uvažovat o specifickém užití výukových metod v procesu vzdělávání dospělých. Budou diskutovány faktory ovlivňující efektivitu procesu učení, metody a formy vzdělávání dospělých. Zvláštní pozornost bude věnována osobnosti lektora a technikám lektorské práce.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen: - zpracovat analýzu vzdělávacích potřeb - stanovit cíle výuky - naplánovat vzdělávací kurz ve všech jeho fázích - aplikovat vybrané techniky ve vzdělávání dospělých - popsat specifika vzdělávání dospělých - popsat základní činitelé didaktického procesu
- Osnova
- 1. Andragogická didaktika jako obor, charakteristika.
- 2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky.
- 3. Andragogická didaktika, efektivita metod a forem vzdělávání dospělých.
- 4. Otevřené a distanční vzdělávání a jejich specifika.
- 5. Styly učení u dospělých, motivace k učení a bariéry k učení. Individuální vedení účastníka (přístupy).
- 6. Transfer naučeného do životních a pracovních situací. Učení se v praxi, reflektivní praxe.
- 7. Výstavba vzdělávacího kurzu, modulu, lekce. Struktura, cíle, procesy.
- 8. Vliv účastníka a klienta na obsahy a procesy vzdělávání dospělých (analýza vzdělávacích potřeb, zjištění očekávání, evaluace a vyhodnocení úspěšnosti vzdělávací akce).
- 9. Systémy podnikového vzdělávání.
- Literatura
- PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
- ROGERS, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham: Open University Press, 2001, 225 s. ISBN 0-335-20677-8. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- JAROŠOVÁ, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností :metodický průvodce. Praha: Management Press, 2001, 221 s. ISBN 80-7261-048-1. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
- BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, diskuse.
- Metody hodnocení
- Závěrečný skupinový projekt.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf
Kurz je realizován v rámci projektu CIAS. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/PBM104