PSMB047 Kvalitatitivní analýza dat

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět volně navazuje na základní kurz kvalitativní metodlogie z bakalářského studia. Jeho cílem je prohloubit kompetence studentů z oblasti kvalitativní metodologie tak, aby byly schopni samostatně provádět kvalitativní analýzu dokumentů textových, vizuálních a/nebo audiovizuálních.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- provést transkripci textu (rozhovoru,)
- provést různé druhy kódování dokumentů (rozhovory, videozáznamy, produkty činností – především kresebné, biografie, deníky, blogy atp.) - kategorizovat kódy a hledat vzahy mezi nimi,
- provést analýzy dokumentů dle zvolené techniky kvalitativní analýzy dat (interpretativní fenomenologická analýza, zakotvena teorie, narativní analýza).
Osnova
  • Předmět bude probíhat v tematických blocích: • I. část: Úvod: úvod do problematiky, opakování poznatků o třech z přístupů kvalitativní analýzy (IPA, GTM, narativní analýza), volba přístupu a cíle cvičné analýzy, získání dat pro cvičnou analýzu (studenti dle vlastního zájmu zajistí materiál k analýzám dle zvoleného cíle);
  • • II. část: Transkript: co je to transkripce, funkce a cíle transkripce, různé druhy přepisu (doslovný, anotovaný atp.), postupy přepisu rozhovoru, procvičování přepisu cvičných dat;
  • • III. část: Kódování a principy uplatnitelné napříč designy: tvorba úryvků, psaní komentářů, kódování, co to je kód, funkce kódů v kvalitativní analýze, druhy kódů (in vivo vs odborné, zakotvené vs teoretické, organizační vs významové aj.), první čtení, názvy kódů a s nimi spojená rizika (množství, obecnost, komplikovanost, mnohovýznamovost), vztah mezi výzkumnou otázkou a jednotlivými kódy, vzájemné vztahy mezi kódy, procvičování kódování cvičných dat;
  • • IV. část: Analýza a interpretace: kategorizování (seznam kódů, sdružení významově stejných kódů, tvorba sub-kódů), volba ústředního konceptu, vztahy mezi kategoriemi a mapa konceptů, kostra analytického příběhu (argumentační linie), formulace teorie (příběhu), kritéria hodnocení výsledné teorie (kredibilita, originalita, rezonance, užitečnost, míra obecnosti aj.).
  • • V. část (volitelně): Prezentace výsledků: jak prezentovat výsledky získané postupy kvalitativní analýzy, jak napsat článek, produkce a vzájemné posouzení tréninkových článků frekventantů kurzu.
Literatura
    doporučená literatura
  • HÁJEK, Martin. Čtenář a stroj : vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2014, 226 stran. ISBN 9788074191619. info
  • KOUTNÁ KOSTÍNKOVÁ, Jana a Ivo ČERMÁK. Interpretativní fenomenologická analýza. In Tomáš Řiháček, Ivo Čermák, Roman Hytych. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 9-43. ISBN 978-80-210-6382-2. info
  • ŘIHÁČEK, Tomáš a Roman HYTYCH. Metoda zakotvené teorie. In Tomáš Řiháček, Ivo Čermák, Roman Hytych. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: MUNI Press, 2013, s. 44-74. ISBN 978-80-210-6382-2. info
  • GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. Výzkumné metody v pedagogické praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013, 245 s. pedagogika. ISBN 978-80-247-4368-4. info
  • Qualitative research methods in human geography. Edited by Iain Hay. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2010, xxxi, 432. ISBN 9780195430158. info
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
  • STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
    neurčeno
  • GAVORA, Peter. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. 2. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007, 229 s. ISBN 9788022323178. info
Výukové metody
Výukové metody - přednášky, studium literatury, rozbory datových materiálů (texty, videa, grafické produkty), diskuse, analytické práce na empirických datech.
Metody hodnocení
Zápočet ověřuje schopnost studenty/ky aplikovat získané kompetence kvalitativní analýzy dat v psychologickém výzkumu. Student popíše postup a demonstruje dílčí kroky analytické práce na konkrétních datech.
Informace učitele
Výuka: 4h 1 x za 14 dní, sudé týdny, max. 10.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/PSMB047