UCJL05 Práce s recitátorem na střední škole

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Od r. 2019 pro učitelství pouze tři kredity za zápočet. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 18:00–19:40 D22; a St 13. 5. 18:00–19:40 D22, Po 18. 5. 18:00–19:40 D22, St 20. 5. 18:00–19:40 D22, St 27. 5. 18:00–19:40 D22, Po 1. 6. 18:00–19:40 D22, St 3. 6. 18:00–19:40 D22, Po 8. 6. 18:00–19:40 D22, Po 22. 6. 18:00–19:40 D22, St 24. 6. 18:00–19:40 D22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Práce v semináři bude věnována kultivaci praktických dovedností, jež využívá učitel při práci s recitátorem. Hlavní cíle předmětu jsou následující:
vyjádřit interpretaci literárního textu hlasem
pracovat s parametry hlasu recitátora
kultivovat recitátorovu techniku řeči a jeho schopnost ovládnout mimiku a gestiku vzhledem k adekvátní interpretaci literárního textu.
zvládnout nutné penzum odborné literatury a metod práce s ní.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen: ˂P˃ - kultivovaně a správně pracovat se svým hlasem ˂P˃ - adekvátně volit vhodné prostředky pro interpretaci určitého textu ˂P˃ - analyzovat a hodnotit recitační projev svých budoucích žáků ˂P˃ - komponovat scénické čtení ˂P˃
Osnova
  • 1. Práce s dechem, posazení hlasu.
  • 2. Odstranění trémy, prostor recitačního výkonu.
  • 3. Základní principy české výslovnosti, specifika slovního přízvuku.
  • 4. Základní techniky práce s recitátorem. Recitační soutěže, práce porotce.
  • 5. Výběr vhodného textu vzhledem k povaze recitátora a jeho věku.
  • 6. Specifika básnického textu.
  • 7. Specifika prozaického textu
  • 8. Tvorba literárního pásma.
  • 9. - 10. Práce na vybraném uměleckém textu dle výběru studenta. 11. - 14. Práce na literárním pásmu (Montáž o Haškovu souputníkovi Z. M. Kudějovi nebo Isaak Babel Rudá Jízda)
Literatura
    povinná literatura
  • Zámečníková, Emílie: Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: Nipos, 2009.
    neurčeno
  • Živé slovo : 45 (+3) zamyšlení nad tajemstvím poezie a hlasu. Edited by Vladimír Justl. 1. vyd. Praha: Akropolis, 2004, 151 s. ISBN 8090341748. info
  • Ano, slyšet se navzájem / [sborník referátů a diskusních příspěvků z konference o uměleckém přednesu, uskutečněné 24.10.1983 k 20. výročí založení Violy]. Edited by Vladimír Justl. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav, 1985, 231 s. URL info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Vítězslava ŠRÁMKOVÁ. Mluvený projev a přednes. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 300 s. URL info
  • MISTRÍK, Jozef. Hovory s recitátorem. Praha: Lyra Pragensis, 1976. info
  • MISTRÍK, Jozef. Úvahy s recitátorom. Martin: Matica slovenská, 1974. info
  • Český a slovenský umělecký přednes 1966-1968 : výběr z tisku. Edited by Jaroslav Beránek - Jiří Hraše. Praha: Divadelní ústav, 1969, 92 s. info
  • JUSTL, Vladimír. Slyšet se navzájem : 60 hlasů o uměleckém přednesu. 1. vyd. Praha: Orbis, 1966, 386 s. URL info
Výukové metody
semináře
Metody hodnocení
Zápočet. Účast v semináři 80%, připravenost na práci v daném semináři, aktivní účast v diskusi, hlasové ztvárnění textu dle vlastního výběru (sólový přednes zpaměti), závěrečný skupinový projekt recitačního pásma.
Informace učitele
Vzhledem k praktické povaze předmětu nemůže být reálný počet (tedy ten, který bude skutečně seminář absolvovat, nikoli ten, kterým IS umožní zápis předmětu) účastníků semináře větší než 12 - 13. Seminář je určen opravdovým nadšencům, a tak se předpokládá, že budete občas ochotni pracovat přesčas. Uměleckou práci nelze vždy useknout "školním zvonkem". Literární pásmo (pokud se na něm v semináři dohodneme, že ho chceme) bude rozpracováno během tří setkání v rámci semináře, dokončeno, zkoušeno s výhledem na závěrečnou veřejnou prezentaci v červnu 2019 v Mahenově památníku během zkouškového období JS 2019. Práce na pásmu bez veřejné prezentace nemá tu správnou motivaci. Práce na literárním pásmu je tvrdá, avšak smysluplná a hluboce povznášející, navíc zúročuje všechno, čemu se v semináři naučíme. Účastníkům semináře se vřele doporučuje rozvoj a prohloubení získaných kompetencí v rámci recitačních dílen na festivalu českého jazyka, řeči a literatury Šrámkova Sobotka (4.-11. 7. 2020), bližší informace u vedoucího semináře.
Další komentáře
Předmět bude otevřen a vyučován při minimálním počtu 6 zapsaných studujících.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2021, jaro 2022.