UEVK_05 Didaktika estetické výchovy II.

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Želazková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Radoš Minaříková (pomocník)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 N42
Předpoklady
NOW( UEVK_05cv Didaktika est. výchovy II. )
Úspěšné absolvování Didaktiky estetické výchovy I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je tvorba, realizace a evaluace ukázkových hodin estetické výuky s ohledem na možná pojetí kurikula a aktuální tendence ve vzdělávání v estetickovýchovné oblasti. Po absolvování kurzu budou studenti schopni: 1.)volit téma estetickovýchovné vzdělávací jednotky vzhledem k potřebám a možnostem cílové skupiny 2.)plánovat po stránce časové, didaktické i organizační estetickovýchovnou vzdělávací jednotku 3.)pracovat poučeně s cíli vzdělávací jednotky při plánování, realizaci i evaluaci 4.)volit v široké škále metod a technik ty nejadekvátnější vzhledem k cíli a cílové skupině 5.)realizovat estetickovýchovnou vzdělávací jednotku 6.)reflektovat a konstruktivně hodnotit svoji didaktickou práci i práci svých kolegů
Osnova
  • Postup při přípravě, realizaci a evaluaci vzdělávací jednotky Didaktická transformace tématu, volba adekvátních metod a pedagogických cílů Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k estetické kategorii, pojmu) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k autorovi) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k uměleckému dílu a poučené recepci) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k epoše, směru, skupině) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k materiálu a vlastní umělecké tvorbě) Realizace a evaluace ukázkové lekce studenty (téma: cesta k synkrezi estetického vnímání)
Literatura
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1998, 254 s. ISBN 8071081612. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • HORÁČEK, Radek a Jan ZÁLEŠÁK. Aktuální otázka zprostředkování umění. Teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 190 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, s. ISBN 978-80-210-4371-8. info
  • CHLUP, Otokar a Antonín SYCHRA. O estetické výchově. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1956, 76 s. URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Umění jako prostředek výchovy ve volném čase. Kapitola 3. In Spousta, Vladimír, et al. Metody a formy výchovy ve volném čase. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, s. 26-37. ISBN 80-210-1275-7. info
  • ZHOŘ, Igor a Jaromír UŽDIL. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1997, 87 s. ISBN 80-85808-49-8. info
Výukové metody
teoretická příprava, prezentace studentských projektů a jejich skupinová reflexe
Metody hodnocení
Odevzdání kompletního realizačního plánu vyučovací jednotky a jeho realizace v dohodnutém termínu. V jarním semestru 2020 bude v důsledku restriktivních opatření hodnocen pouze realizační plán odevzdaný v dohodnutém termínu, a to v rozmezí 0-80 bodů na základě předem stanovených kritérií.
Informace učitele
Výuka probíhá, jak je uvedeno v rozvrhu v ISu. V jarním semestru 2020 probíhá výuka v důsledku restriktivních opatření distančně.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.