FF:UZHIA02I Didaktika dějin kulury I - Informace o předmětu
UZHIA02I Didaktika dějin kultury I
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Borovský, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Tomáš Knoz, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Tomáš Malý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Markel, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:00–13:40 B2.11
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství historie pro střední školy (program FF, N-HIU_) (3)
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje studentům odborně-historické, didaktické a pedagogické znalosti a dovednosti potřebné ke zvládnutí mezipředmětových přesahů školního dějepisu k dalším příbuzným předmětům.
- Výstupy z učení
- Absolvent je schopen identifikovat mezipředmětové souvislosti ve výuce dějepisu a s použitím přiměřených didaktických postupů a techniky je vyložit studentům ve formě návrhu výukového bloku; dokáže se orientovat v odborně-historických přístupech k aktuálním otázkám kultury a environmentální výchovy; dokáže vést studenty ke komplexnímu chápání aktuálních společenských a kulturních problémů a hledání jejich řešení v kontextu historické tradice.
- Osnova
- Osvojení si mezipředmětových vztahů v oblasti vymezení pojmů, předmětu výzkumu a metod.
- Mezipředmětové didaktické dovednosti v teorii a praxi.
- Vytvoření a prezentace výukového bloku na transdisciplinární téma s výrazným aktualizačním aspektem, diskuse o návrhu v rámci seminární skupiny.
- Historické kontexty dějin myšlení a výtvarné kultury.
- Literatura
- povinná literatura
- STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
- historylab.cz
- ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
- BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
- doporučená literatura
- Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
- STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminární výuka, diskuse v seminární skupině.
- Metody hodnocení
- Zápočet.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/UZHIA02I