AJU5201 Jazykové zkoušky a testování

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
blokově (13 hodin za semestr). 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 14:00–15:40 B2.24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz představí studentům základní koncepty jazykového testování a hodnocení, jako je např. jazyková způsobilost a komunikační kompetence, validita a reliabilita atd. Různé typy testů, techniky a typy úloh budou rozebírány a analyzovány ve vztahu ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky a v kontextu výuky/testování angličtiny na českých středních školách. Studenti si rovněž vyzkouší navrhnout, analyzovat a vyhodnotit své vlastní testy.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Rozumět klíčovým pojmům jazykového testování a hodnocení. 2. Rozlišit mezi různými typy testů a vybrat, kriticky zhodnotit a použít vhodné typy testů pro daný kontext. 3. Diskutovat o výhodách a nedostatcích řady testových technik a typů úloh. 4. Rozumět SERRJ, pracovat s ním a erudovaně rozhodovat o tom, jaké jazykové schopnosti mají být očekávány na určitých úrovních žákovy způsobilosti. 5. Navrhnout plán evaluace a hodnocení kurzu a vztáhnout jej k SERRJ. 6. Navrhnout, pilotovat, analyzovat, realizovat a vyhodnotit test psaný jak v ruce, tak na počítači.
Osnova
  • 1. Základní termíny jazykového testování a hodnocení (validita, reliabilita, praktičnost, dopad testu, autenticita, jazyková způsobilost a komunikační kompetence). 2. Typy testů, testovací techniky a typy úloh. 3. Design testu, průběh vývoje testu. 4. Způsoby hodnocení jazykových prostředků (gramatika, slovní zásoba, výslovnost) a vztažení hodnocení k SERR. 5. Způsoby hodnocení řečových dovedností (produktivních a receptivních) a vztažení hodnocení k SERR. 6. Analýza lekce v učebnici a sestavení testu pokroku (progress test). 7. Maturitní zkouška a další zásadní zkoušky relevantní pro střední školy (povaha měřených jazykových schopností, vztah k SERRJ). 8. Počítačem podporované jazykové testování a hodnocení (nedávný vývoj u nových typů úloh, automatické bodování). 9. Analýza testových dat (hodnota obtížnosti, diskriminační index, položková analýza, základy statistiky).
Literatura
    povinná literatura
  • Hughes, A. (2003): Testing for Language Teachers, Cambridge: CUP.
  • Brown, H. D., & Abeywickrama, P. (2010). Language assessment: principles and classroom practices. Upper Saddle River, N.J: Pearson Education.
    doporučená literatura
  • Glenn Fulcher (2010): Practical Language Testing,London: Hodder.
  • Weir, Cyril (2005): Language Testing and Validation, Palgrave Macmillan.
  • Luoma, S. (2004): Assessing Speaking, Cambridge: CUP.
  • Myrick, Jason (2010): Moodle 1.9 Testing and Assessment, Birmingham: PP.
  • Purpura, J.E. (2004): Assessing Grammar,Cambridge: CUP.
  • Read, J. (2000): Assessing Vocabulary, Cambridge: CUP.
  • Bachman, Lyle (2004): Statistical Analyses for Language Assessment, Cambridge: CUP.
  • Glenn Fulcher & Fred Davison (2007): Language Testing & Assessment Oxford: Routledge.
  • Shohamy, E. (2001): The Power of Tests,Longman.
  • McNamara, T. (2000): Language Testing, Oxford: OUP.
  • Underhill, N. (1987): Testing Spoken Language, Cambridge: CUP.
  • Carol A. Chapelle, Carol A. & Douglas, Dan (2006): Assessing Language through Computer Technology,Cambridge: CUP.
Výukové metody
Výklad, práce ve skupině, skupinové úkoly, četba, online úkoly
Metody hodnocení
Docházka je povinná. Studenti budou odevzdávat úkoly během kurzu (návrhy nových testů, analýzy atd.) a jeden závěrečný ve zkouškovém období (celkem 50 bodů). Studenti také budou psát závěrečný test, který ověří jejich hluboký vhled do témat probíraných během kurzu (cca 25 otevřených a uzavřených otázek, 50 bodů). Pro úspěšné splnění kurzu musí studenti odevzdat všechny úkoly (50 % závěrečné známky) a napsat si závěrečný test (50 % závěrečné známky).
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.