DISMS03 Kognitivní analýza shakespearovských oper

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/7. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 G01
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se věnuje použití kognitivních teorií při analýze inscenace, v tomto případě inscenací shakespearovských oper.

Kurz probíhá v češtině.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student/ka schopen/na:
- vysvětlit, jak lze použít k analýze adaptace teorie z oblasti kognitivních věd;
- aplikovat vybrané kognitivní teorie při analýze adaptace a tvorby operní inscenace;
- charakterizovat roli konceptuální metafory při tvorbě inscenace opery vzniklé adaptací hry Williama Shakespeara;
- dát příklady oper vzniklých adaptací her W. Shakespeara;
- charakterizovat specifičnost shakespearovských oper.
Osnova
  • 1. Úvod, zadání studentských projektů; Metody analýzy kognitivní teatrologie I
  • 2. Metody analýzy kognitivní teatrologie II
  • 3. Hry W. Shakespeara jako předlohy operních libret
  • 4. Adaptace, libretizace
  • 5. A. Salieri: Falstaff (prem. 1799); G. Rossini: Othello (prem. 1816)
  • 6. G. Verdi: Macbeth (1847)
  • 7. G. Verdi: Otello (1887)
  • 8. G. Verdi: Falstaff (prem. 1893)
  • 9. Ch. Gounod: Romeo a Julie (1867)
  • 10. D. Šostakovič: Lady Macbeth z Mcenského újezdu (prem. 1934); B. Britten: Sen noci svatojánské (prem. 1960)
  • 11. Král Lear, Bouře, Zkrocení zlé ženy jako opery; Daron Hagen: Bandanna (prem. 1999)
  • 12. Prezentace projektů vzniklých v rámci kurzu
Literatura
    povinná literatura
  • ALBRIGHT, Daniel. Berlioz, Verdi, Wagner, Britten (Great Shakespeareans). Bloomsbury Arden Shakespeare, 2014. ISBN 978-1472518514
  • HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Stage Metaphors in Verdi's Otello : Miloš Wasserbauer's State Theatre Production (Brno 1967) in the Context of Otello's Staging Tradition. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 19, č. 2, s. 29-58. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2016-2-2. Digitální knihovna FF MU info
  • LAKOFF, George. Metafory, kterými žijeme. Edited by Mark Johnson, Translated by Mirek Čejka. 2. vyd. Brno: Host, 2014, 283 s. ISBN 9788074911521. info
    doporučená literatura
  • HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Metafory, kterými hrajeme : perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 18, č. 1, s. 65-84. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2015-1-4. Digitální knihovna FF MU info
  • WILSON, Christopher. Shakespeare's Musical Imagery. Continnuum-3PL, 2011. ISBN 978-1847064950
Výukové metody
přednáška, seminární práce, diskuze
Metody hodnocení
Seminární projekt, ústní nebo písemná zkouška. Hranice úspěšnosti u zkoušky je 70%.
Informace učitele
http://divadlo.phil.muni.cz/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.