FF:KSCA022 Dějiny čínského myšleníI - Informace o předmětu
KSCA022 Dějiny čínského myšlení
Filozofická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Dušan Vávra, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 VP
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Posluchači JEDNOOBOROVÉHO plánu programu Čínská studia povinně zapisují zkoušku. Posluchač HLAVNÍHO plánu programu Čínská studia povinně zapisují kolokvium. Ostatním posluchačům je doporučeno kolokvium. - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz představuje úvod do dějin čínského myšlení (čínské filozofie). Prvních šest hodin kurzu obsahuje výklad o formativním období vývoje čínského myšlení ve starověku. Druhých šest hodin představuje vybrané klíčové momenty dalšího vývoje a především se zaměřuje na význam před-moderního čínského myšlení pro vývoj čínské modernity a pro aktuální problémy v čínské společnosti a politice.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- chápat vývoj čínského myšlení v historických a společenských souvislostech;
- chápat problémy soudobé Číny v kontextu dějin čínského myšlení; - rozumět základním pojmům čínského myšlení;
- umět interpretovat krátký čínský filozofický text v českém překladu - Osnova
- 1) konfucianismus;
- 2) legismus;
- 3) mohismus a další starověké filozofické školy;
- 4) taoismus I;
- 5) taoismus II;
- 6) dynastie Han a celkové shrnutí vývoje čínského myšlení ve starověku;
- 7) čínský buddhismus;
- 8) neokonfucianismus;
- 9) reformní myšlení v 19. a na počátku 20. století;
- 10) modernizace a nacionalismus v 1. pol. 20. století;
- 11) čínský marxismus;
- 12) diskurz modernizace, marxismus a nacionalismus v současnosti;
- Literatura
- povinná literatura
- CHENG, Anne. Dějiny čínského myšlení. Translated by Helena Beguivinová - Olga Lomová - David Sehnal - Dušan Vávra. 1. vyd. Praha: DrahmaGaia, 2006, xv, 688. ISBN 8086685527. info
- doporučená literatura
- The Cambridge companion to modern Chinese culture. Edited by Kam Louie. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, xx, 400. ISBN 9780521863223. info
- KRÁL, Oldřich. Čínská filosofie : pohled z dějin. Vyd. 1. Lásenice: Maxima, 2005, 373 s. ISBN 809013338X. info
- DE BARY, Wm. Theodore, Richard John LUFRANO a Wing-tsit CHAN. Sources of Chinese tradition. Edited by John H. Berthrong. 2nd ed. New York: Columbia University Press, 2000, xviii, 636. ISBN 9780231112710. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuze na hodinách
- Metody hodnocení
- Kolkvium i zkouška pouze na základě online testu.
Délka testu: kolokvium - 60 min.; zkouška celkem 90 min.
Test bude mít 2 části:
1) Pro všechny (k/zk):
a) 7 otevřených otázek typu: "Vysvětlete, proč je podle Mencia lidská přirozenost dobrá, a co z toho plyne pro Menciovo chápání dokonalého vládce a vznik dokonalého řádu v lidské společnosti." (12 b. za otázku, celkem 84 b.)
b) 4 krátké úryvky textu se zadáním: "Do kterých filozofických děl (ke kterým autorům) byste zařadili následující úryvky? Ke každému úryvku přiřaďte jedno dílo/autora a stručně vysvětlete, proč." (4 body za otázku, celkem 16 b.)
Celkem 100 b., min. 70b.
Studenti s kolokviem dostanou P, pokud budou mít minimálně 70 b. z této části, další část se jich netýká. Studenti se zkouškou musí mít rovněž 70 b. z této části. Pokud mají méně, test opakují. Pokud mají 70 a výše, opravím i druhou část, na základě které se jim může zlepšit i zhoršit známka. Pokud se dostanou pod 70, budou opakovat pouze druhou část.
2) Pouze pro zk:
Jeden delší úryvek textu, který student interpretuje dle zadání. Zadány budou konkrétní termíny nebo myšlenky vyskytující se v textu. Úkolem bude vysvětlit 1) jejich obecný význam; 2) Jejich konkrétní význam (k jakému argumentu je jich využito) v daném textu. I zde bude třeba text identifikovat.
Hodnocení 2. části: minus 15 až plus 15 bodů (odečteno/přičteno k výsledku první části testu).
Výsledkem je známka na škále:
A 100-94 (případně více než 100, vzhledem k přičítání)
B 93-88
C 87-82
D 81-76
E 75-70
_______
F 69-0 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/KSCA022