FF:RLB90 Kvalitativní metody - Informace o předmětu
RLB90 Kvalitativní metody religionistického výzkumu
Filozofická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Eleonóra Hamar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ivona Vrzalová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé liché úterý 12:00–13:40 J22
- Předpoklady
- Kurz je koncipován s předpokladem, že studentky a studenti již mají základní znalosti o povaze vědeckého výzkumu, rozdílech mezi kvantitativními a kvalitativními přístupy a základní dovednosti spojené s navržením výzkumu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučující. - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, M-HS)
- Religionistika (program FF, M-PH)
- Religionistika (program FF, N-HS)
- Religionistika (program FF, N-PH) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je uvést posluchačky a posluchače do praxe kvalitativního výzkumu. Kurz sestává z teoretické a praktické části. Cílem teoretické části je objasnit ústřední principy explorativní kvalitativní analýzy a základní problémy spojené s politikou a etikou výzkumu a s pozicí výzkumníka v něm (včetně problematiky vztahů v terénu a jejich významu pro teorii). Praktická část je zaměřena na kvalitativní analýzu dat. Prostřednictvím sdíleného materiálu z kvalitativního výzkumu si absolventi kurzu mohou vyzkoušet a osvojit kvalitativně analytické postupy vytváření teoreticky nosného poznání. Děje se tak prostřednictvím sekvence úkolů, které je kvalitativní analýzou sdíleného materiálu provedou.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování kurzu budou studentky a studenti schopni:
- formulovat výzkumný problém adekvátně k bohatým možnostem kvalitativního výzkumu;
- rozumět rozdílné povaze, postupům a možnostem kvalitativního a kvantitativního výzkumu a využít potenciál kvalitativního výzkumu k výstavbě komplexního teoretického poznání;
- chápat komplexní povahu etiky výzkumu vyplývající z pozicionality výzkumníka a z komplexnosti pro výzkum důležitých vztahů;
- rozumět etické problematice kvalitativního výzkumu nad rámec formální procedurálnosti etické byrokracie a v souvislostech s kvalitou vytvářené teorie a důsledky vědecky produkovaného poznání;
- využívat postupy tvorby poznámek k datům a několika-úrovňového kódování dat;
- hledat souvislosti v datech prostřednictvím ujasňování vztahů mezi úryvky a sledování intertextových odkazů;
- prohloubí svoji teoretickou citlivost vůči jemným nuancím přítomným v bohatých kvalitativních datech;
- zohledňovat procesuální povahu kvalitativně studovaných jevů při formulaci teorie;
- využívat postupy cyklického formulování, reformulování, verifikace a falsifikace postupně budovaných hypotéz a konceptů při budování kvalitativně založené teorie.
- Osnova
- Uvedení do kurzu, sdílení dosavadních zkušeností účastníků kurzu s kvalitativním výzkumem
- V čem se liší kvalitativní a kvantitativní výzkum? Explorativnost a respekt ke komplexitě v kvalitativním výzkumu - četba
- V čem se liší kvalitativní a kvantitativní výzkum? Explorativnost a respekt ke komplexitě v kvalitativním výzkumu - přednáška a diskusní seminář
- Výzkumník v terénu: vztahy a etika: za hranice formální procedurálnosti - četba
- Výzkumník v terénu: vztahy a etika: za hranice formální procedurálnosti - přednáška a diskusní seminář
- Rozdíl mezi realistickým a narativistickým přístupem k analýze: Teoretický a metodologický význam textuálního obratu - četba
- Rozdíl mezi realistickým a narativistickým přístupem k analýze: Teoretický a metodologický význam textuálního obratu - přednáška a diskusní seminář
- Analýza I: Komentování a objevování relevantních problémů, kódování a zvyšování teoretické citlivosti - průběžný úkol
- Analýza I: Komentování a objevování relevantních problémů, kódování a zvyšování teoretické citlivosti - seminář
- Analýza II: Hledání prvních analytických souvislostí v datech - průběžný úkol
- Analýza II: Hledání prvních analytických souvislostí v datech - seminář
- Analýza III: Vytváření příběhu, rovrhování textu - průběžný úkol
- Analýza III: Vytváření příběhu, rovrhování textu - seminář
- Literatura
- povinná literatura
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- EMERSON, Robert M., Rachel I. FRETZ a Linda L. SHAW. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995, xviii, 254. ISBN 0226206815. URL info
- doporučená literatura
- KOHLER-RIESSMAN, Catherine. Narrative analysis. Newbury Park: SAGE Publications, 1993, vii, 79 s. ISBN 0-8039-4754-2. info
- SILVERMAN, David. Interpreting qualitative data :methods for analysing talk, text and interaction. 1st ed. London: Sage Publications, 1997, x, 224 s. ISBN 0-8039-8758-7. info
- Ethnographic fieldwork : an anthropological reader. Edited by Antonius C. G. M. Robben - Jeffrey A. Sluka. Second edition. Malden, MA: Wiley-Blackwell, a John Wiley & Sons, Ltd., Publication, 2012, xv, 654. ISBN 9780470657157. info
- Qualitative research methods. Edited by Darin Weinberg. 1st pub. Malden: Blackwell Publishers, 2002, viii, 342. ISBN 0-631-21762-2. info
- FLICK, Uwe. An introduction to qualitative research. 3rd ed. London: SAGE Publications, 2006, xii, 443. ISBN 1412911451. info
- Výukové metody
- Seminární diskuse o zadané četbě, přednášky, výzkumné úkoly, závěrečná práce.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. Pro přístup ke kolokviu je potřeba splnit následující podmínky:
1) Tři průběžné úkoly: sekvence postupných analytických operací se sdílenými daty a jejich prezentace během seminářů (v případě absence na semináři je třeba úkol odevzdat do odevzdávárny v ELFu - 1. seznam kódů s úryvky a komentáři; 2. exporty síťových náhledů; 3. nastínění problému, rozvržení argumentu a dílčích částí textu seminární práce.
2. Účast na alespoň 50 % kontaktní výuky a aktivní účast na seminární diskusi.
3. Seminární práce (hodnocena v kategoriích přijata / nepřijata). Odevzdává se ve zkouškovém období před konáním kolokvia jako podklad k jeho průběhu. Jedná se o prohloubení, rozšíření a systematizaci práce na průběžných úkolech, převedené do podoby analytického textu (8-10 normostran).
Kolokvium: má podobu ústní rozpravy nad závěrečnými pracemi. - Informace učitele
- Kurz bude mít vlastní tým v aplikaci MS Teams.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/RLB90