SUK006 Kompendium pro učitele

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
18/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 5. 3. 15:00–16:40 C11, Pá 16. 4. 15:00–16:40 C11, Pá 30. 4. 15:00–16:40 C11, Pá 28. 5. 15:00–16:40 C11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 110 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/110, pouze zareg.: 0/110, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/110
Mateřské obory/plány
předmět má 97 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět Kompendium pro učitele je věnován základním otázkám výchovy a vzdělávání na pozadí nejnovějších trendů a současných problémů školství. Záměrem kurzu je zprostředkovat stávající porozumění a přehled o současné podobě procesů ovlivňujících situaci ve školství a ve školách a také motivovat ke studiu učitelství. Ve výuce bude kladen důraz na formy aktivního a otevřeného učení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
a) Zorientovat se v soudobých pedagogických tématech, týkajících se učitelství.
b) Sledovat nové trendy ve školství.
c) Uplatňovat ve své praxi poznatky nabyté v rámci Kompendia.
d) Diskutovat palčivé otázky českého školství za použití relevantních argumentů a výsledků výzkumu.
Osnova
  • Osnova pro semestr 2018:
  • Historické podoby školy a práce učitele: Socialistické školství a jeho dědictví
  • Komunikace ve škole: Dialogické vyučování jako moderní způsob vedení výukové komunikace
  • Inkluzivní vzdělávání: Co inkluze dala a vzala
  • Digitální technologie ve vzdělávání: Od nadšení ke kritice a zpět
  • Mezigenerační učení mezi učiteli
  • Přestupy žáků mezi školami: Proč žáci mění školy?
  • Styly vedení ředitele: Který ředitel je učitelského sboru oblíben?
  • Specifika učení se v e-learningovém prostředí: Podvádění v e-learningovém prostředí
  • Vzdělávání dětí migrantů: Norská inspirace a Česká realita;
  • Čtenářská gramotnost: Co to je a lze se tomu naučit?;
  • Žákovské hodnocení výuky: Proč je čeština lepší než fyzika?;
  • Kreativita: Podporuje dnešní škola kreativitu žáků?;
Literatura
Výukové metody
Přenáška je vždy spojena se seminární částí, kde se předpokládá aktivní zapojení studentů do výuky.
Metody hodnocení
Písemný test s pěti otevřenými otázkami z témat probíraných při prezenční výuce. Otázky mají za účel prověřit porozumění dané látce, schopnost aplikovat poznatky na podobnou oblast a schopnost kriticky posoudit jednotlivé teorie. Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 bodů z maximálního počtu bodů v testu, tedy 100 bodů.
Informace učitele
Na výuce se podílí přední experti na vybraná témata z Ústavu pedagogických věd FF MU.
Osnova předmětu se každoročně proměňuje podle toho, jaké pedagogické či učitelské téma se dostává do popředí pedagogického výzkumu a odborných debat.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.