FF:AJL14002 Britská lit. 18. století - Informace o předmětu
AJL14002 Britská literatura 18. století
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Dita Hochmanová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Filip Krajník, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 16:00–17:40 K12 nerezervovat
- Předpoklady
- ( AJ01002 Anglický jazyk II || AJL01002 Anglický jazyk II ) && AJL04003 Úvod do literatury II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- This course examines the major eighteenth-century social and literary changes reflected in prose, drama and poetry. Mainly, we will consider the novel’s unique ability to represent the changing social conditions and attitudes of the period, particularly in relation to class identity and gender roles. What were the new techniques of psychological realism associated with the novel? In what sense does the eighteenth-century novel—from Defoe’s genre-founding work, Robinson Crusoe—retell the same tale: that of the resourceful middle-class individualist faced with the challenges of surviving in a world of recognizably modern economic forces? Did the novel represent the increasing rationalism or the increasing sentimentality of the age? Ian Watt’s classic study, The Rise of the Novel, will provide insight into the many epistemological and social crises of the era. Our authors include Defoe, Swift, Burney, Pope, Sterne, Fielding, and Walpole.
- Výstupy z učení
- At the end of the course the students should be able to understand the major developments of British literary history during the 18th century.
- Osnova
- 1 Introduction: The Novel’s Influences/Rival Traditions/The New Reading Public; Alexander Pope and the Scriblerus Club; Samuel Johnson and criticism; The Rise of Journalism: The Tatler (1709-11) and The Spectator (1711-12); 2 Robinson Crusoe, Daniel Defoe, 1719; 3 Robinson Crusoe, Daniel Defoe, 1719; 4 Beggars Opera, 1728; 5 Alexander Pope, Essay on Man 1732-34 part 1 and Swift – Modest Proposal 1729 6 Lady Mary Wortley Montague, Letters 7 Fielding, Tom Jones, 1749; (Part I) 8 Fielding, Tom Jones, 1749; (Part III) 9 Castle of Otranto, Horace Walpole 1764; 10 Evelina, Fanny Burney, 1778 (Volume I) 11 Evelina, Fanny Burney, 1778 (Volume II) 12 Oliver Goldsmith, The Traveller
- Literatura
- doporučená literatura
- WATT, Ian P. The rise of the novel : studies in Defoe, Richardson and Fielding. 1st American ed. Berkeley: University of California Press, 1957, 319 s. info
- Major Works, Samuel Johnson, 978-0199538331
- Pamela, Samuel Richardson, 978-0199536498
- Výukové metody
- Seminars
- Metody hodnocení
- Assessment: Attendance and class participation 10%, 1 response paper 30%, final essay 60%
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/AJL14002