AJU2201 Jazykové zkoušky a testování

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 18:00–19:40 G32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz představí studentům základní koncepty jazykového testování a hodnocení, jako je např. jazyková způsobilost a komunikační kompetence, validita a reliabilita atd. Různé typy testů, techniky a typy úloh budou rozebírány a analyzovány ve vztahu ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky a v kontextu výuky/testování angličtiny na českých středních školách. Studenti si rovněž vyzkouší navrhnout, analyzovat a vyhodnotit své vlastní testy.
Výstupy z učení
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Rozumět klíčovým pojmům jazykového testování a hodnocení. 2. Rozlišit mezi různými typy testů a vybrat, kriticky zhodnotit a použít vhodné typy testů pro daný kontext. 3. Diskutovat o výhodách a nedostatcích řady testových technik a typů úloh. 4. Rozumět SERRJ, pracovat s ním a erudovaně rozhodovat o tom, jaké jazykové schopnosti mají být očekávány na určitých úrovních žákovy způsobilosti. 5. Navrhnout plán evaluace a hodnocení kurzu a vztáhnout jej k SERRJ. 6. Navrhnout, pilotovat, analyzovat, realizovat a vyhodnotit test psaný jak v ruce, tak na počítači.
Osnova
  • 1. Základní termíny jazykového testování a hodnocení (validita, reliabilita, praktičnost, dopad testu, autenticita, jazyková způsobilost a komunikační kompetence). 2. Typy testů, testovací techniky a typy úloh. 3. Design testu, průběh vývoje testu. 4. Způsoby hodnocení jazykových prostředků (gramatika, slovní zásoba, výslovnost) a vztažení hodnocení k SERR. 5. Způsoby hodnocení řečových dovedností (produktivních a receptivních) a vztažení hodnocení k SERR. 6. Analýza lekce v učebnici a sestavení testu pokroku (progress test). 7. Zavádění formativního hodnocení 8. Známkování
Literatura
    povinná literatura
  • Brown, H. D., & Abeywickrama, P. (2010). Language assessment: principles and classroom practices. Upper Saddle River, N.J: Pearson Education.
  • WILLIAM, Dylan. Embedded formative assessment. second edition. Bloomington: Solution Tree, 2018, x, 225. ISBN 9781945349225. info
  • WILLIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Embedding formative assessment : practical techniques for K-12 classrooms. West Palm Beach, FL: Learning Sciences International, 2015, xx, 244. ISBN 9781941112298. info
    doporučená literatura
  • Luoma, S. (2004): Assessing Speaking, Cambridge: CUP.
  • Glenn Fulcher (2010): Practical Language Testing,London: Hodder.
  • Underhill, N. (1987): Testing Spoken Language, Cambridge: CUP.
  • Myrick, Jason (2010): Moodle 1.9 Testing and Assessment, Birmingham: PP.
  • McNamara, T. (2000): Language Testing, Oxford: OUP.
  • Shohamy, E. (2001): The Power of Tests,Longman.
  • Purpura, J.E. (2004): Assessing Grammar,Cambridge: CUP.
  • Bachman, Lyle (2004): Statistical Analyses for Language Assessment, Cambridge: CUP.
  • Carol A. Chapelle, Carol A. & Douglas, Dan (2006): Assessing Language through Computer Technology,Cambridge: CUP.
  • Hughes, A. (2003): Testing for Language Teachers, Cambridge: CUP.
  • Glenn Fulcher & Fred Davison (2007): Language Testing & Assessment Oxford: Routledge.
  • Weir, Cyril (2005): Language Testing and Validation, Palgrave Macmillan.
  • Read, J. (2000): Assessing Vocabulary, Cambridge: CUP.
Výukové metody
Výklad, práce ve skupině, skupinové úkoly, četba, online úkoly
Metody hodnocení
Attendance is compulsory. The students will submit assignments, such as new test designs, analyses, etc. throughout the course and one final assignment in the examination period. They will also take a progress test, which will check their in-depth understanding of the issues discussed in the course.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.