FF:AJU5302 Učitelská praxe z AJ 1 - Informace o předmětu
AJU5302 Učitelská praxe z anglického jazyka 1
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- blokově (39 hodin za semestr). 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A. (přednášející)
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- AJU5103 Didaktika AJ III && AJU5401 Zkouška z anglického jazyka && AJU5402 Ústní zkouška z AJ
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-AJU_)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je umožnit studentům stát se učiteli a použít své teoretické znalosti jazyka, osvojování jazyka a didaktiky angličtiny jako cizího jazyka při přípravě hodin a výuce. Studenti se budou připravovat a následně vyučovat v malých skupinách. Během průběžné praxe si studenti vyzkouší výuku řečových dovedností a jazykových prostředků za použití různých materiálů a způsobů. Studenti poté jednak reflektují na výuku vlastní i tu kolegů, jednak splní analytické a reflektivní úkoly vycházející z nahrávek jejich učitelské výuky. Studenti také sestaví portfolio, se kterým se bude pracovat během státní závěrečné zkoušky.
- Výstupy z učení
- Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Připravit na řečové dovednosti/jazykové prostředky zaměřenou 45minutovou hodinu angličtiny, která bude obsahovat náležité cíle a fáze lekce, vhodné organizační formy, vyrovnané množství aktivit, vyhovující načasování jednotlivých fází, analýzu jazyka s jasným zaměřením na význam, formu a užití; očekávané problémy a jejich řešení. 2. Vybrat, adaptovat a doplnit materiály vyhovující potřebám žáků, vyučovat třídu s povědomím o jejích potřebách a preferencích v učení; 3. Odučit 45minutovou hodinu angličtiny zaměřenou na řečové dovednosti/jazykové prostředky a demonstrovat tak efektivní realizaci své přípravy, vhodné uzpůsobení jazyka dané úrovni, identifikaci a opravu chyb, řízení a organizaci výuky. 4. Analyzovat vlastní přípravu výuky a výuku samotnou. 5. Reflektovat na vlastní učitelské dovednosti ve smyslu předností a slabin; určit, jak může v rámci budoucí výuky rozvíjet své slabé stránky. 6. Poskytnout a přijmout konstruktivní zpětnou vazbu.
- Osnova
- 1. Během semestru studenti v malých skupinách připravují a vyučují hodiny angličtiny každý týden. 2. Náslechy. 3. Studenti reflektují na svou praxi a poskytují a dostávají konstruktivní zpětnou vazbu na své hodiny. 4. Video-nahrávka a analýza vlastních hodin studenta.
- Literatura
- povinná literatura
- Crooks, G. (2003). A Practicum in TESOL: Professional Development through Teaching Practice. Cambridge: CUP.
- Harmer, J. (2007). The practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.
- doporučená literatura
- Smith, B., & Swan, M. (2001). Learner English: a teacher’s guide to interference and other problems. Cambridge: CUP.
- Kelly, G. (2000). How to teach pronunciation. Edited by Jeremy Harmer. Harlow: Longman
- Murphy, M. (2004). English Grammar in Use: A Self-Study Practice and Reference Book for Intermediate Students of English. Cambridge: CUP.
- Underhill, A. (1994). Sound Foundations. Oxford: Macmillan Heinemann.
- Swan, M. (2010). Practical English Usage. Oxford: OUP.
- Thornbury, S., (1999). How to teach grammar. Harlow: Longman.
- Thornbury, S. (2005). How to teach speaking. Harlow: Longman.
- Parrott, M. (2010). Grammar for English Language Teachers. Cambridge: CUP.
- Výukové metody
- Plánování, výuka, náslech a zpětná vazba, analýza videonahrávky.
- Metody hodnocení
- Studenti jsou povinni strávit během semestru alespoň tři hodiny týdně v prostředí jazykové výuky. To zahrnuje výuku v páru nebo skupině studentů, samostatnou výuku, náslechy, reflexi a zpětnou vazbu. Všechny hodiny se odehrávají pod dohledem zkušených učitelů a/nebo vyučujících z katedry, kteří se aktivně účastní reflektivních setkání. Před každou hodinou vyučovanou samostatně nebo ve skupině jsou studenti povinni odevzdat také kompletní přípravu, včetně analýzy jazyka a materiálů. Studenti rovněž odevzdají analytické a reflektivní úkoly vycházející z video-nahrávek vlastní výuky během semestru. Také jsou povinni sestavit portfolio všech dokumentů, úkolů a zpětné vazby učitele.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/AJU5302