FF:FAVBPa030 Filmová teorie po roce 1945 - Informace o předmětu
FAVBPa030 Dějiny filmových teorií po roce 1945
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Šimon Fiala (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 12:00–13:40 C34, kromě Út 3. 5., kromě Út 17. 5.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Po 2. sv. válce se teoretická reflexe kinematografie postupně přesouvá z filmových časopisů a solitérních teorií k systematičtějšímu, metodologicky specifickému přístupu. Namísto sepětí s filmovou kritikou (Kracauer, Balázs ad.) a filmovou praxí (Epstein, Ejzenštejn ad.) je reflexe filmu pěstována na půdě univerzit a výzkumných ústavů a čerpá ze škály různých oborů a přístupů (sociologie, sémiotika, psychologie...).
Po konceptech, které jsou ještě zakotvené v meziválečné a válečné filmové kritice a praxi (neorealismus, socialistický realismus) se zaměříme na dominantní proudy filmové teorie a historiografie od 60. let 20. století do počátku 21. století. Představíme si některé typické texty jednotlivých přístupů.
Cílem je seznámit studenty s konkrétními projevy proměňujícího se diskurzu o kinematografii. Budeme se seznamovat s dobovými argumenty a učit se interpretovat dobové texty nejen v souvislostech daného oboru, ale také v širším kulturním, společenském a politickém kontextu. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen formulovat základní změny ve vývoji teoretické, kritické a metodologické reflexe kinematografie a porozumět jejich dobovým souvislostem.
Díky znalostem historického vývoje diskurzu o kinematografii si osvojí jednak možnosti kritického přístupu ke zkoumání dějin diskurzů, jednak bude schopen nahlédnout i soudobé výzkumné perspektivy z hlediska jejich historických souvislostí. - Osnova
- - neorealismus
- socialistický realismus
- teorie auteura
- frankfurtská škola
- filmologie
- sémiotika a postsémiotika
- screen theory
- kulturální studia
- nová filmová historie
- nová historie kinematografie
- česká filmová teorie
- - neorealismus
- Literatura
- doporučená literatura
- Giovacchini, Saverio - Sklar, Robert (eds.). Global Neorealism. The Transnational History of a Film Style. Jacskon: University Press of Mississippi, 2012.
- Lowry, Edward. The filmology movement and film studies in France. Ann Arbor: UMI Research press, 1985.
- Maltby, Richard – Biltereyst, Daniel – Meers, Philippe (eds.): Explorations in New Cinema History: Approaches and Case Studies. Malden-Oxford: Wiley-Blackwell, 2011
- CASETTI, Francesco. Filmové teorie 1945-1990. Translated by Helena Giordanová. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2008, 406 s. ISBN 9788073311438. info
- SZCZEPANIK, Petr. (ed.) Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové, 2004, 528 s. info
- CLARK, Katerina. The Soviet novel : history as ritual. 3. ed. Bloomington: Indiana University Press, 2000, xv, 320. ISBN 0253213673. info
- Výukové metody
- Přednáška.
- Metody hodnocení
- Zkouška: písemná zkouška. Průběžné testy - 40%, závěrečný text - 60%.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/FAVBPa030