FF:HV_328 Moravská lidová píseň - Informace o předmětu
HV_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Klára Hedvika Linkovová Mühlová (přednášející)
Mgr. Jiří Čevela (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 N42
- Předpoklady
- Předmět je otevřen zájemcům o problematiku všech pokročilostí, oborových zaměření, dispozic i individuálních zájmů.
Nejsou vyžadovány žádné zvláštní předpoklady, či znalosti.
Hudební zkušenosti, znalosti a dovednosti studenta nebudou žádným způsobem přezkoumávány ani nijak testovány.
Klíčový je zájem a chuť naučit se novým věcem, i zájem zapojit se. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení se s proměnami pohledů na repertoár moravské lidové písně v dílech významných sběratelů, skladatelů, etnografů, regionálních osobností, hudebních teoretiků a dalších badatelů, tak, aby studenti dokázali poznatky sami kriticky vnímat, hodnotit - a následně cíleně aplikovat při vlastní praktické muzikologické, potažmo etnomuzikologické, etnografické, sociálně antropologické, či kulturologické badatelské práci. Hlavní důraz bude kladen na hudební složku lidové písně a charakteristiku klíčových hudebních, a hudebně-strukturních, fenoménů, s daným repertoárem spjatých.
Předmět počítá s uplatněním, a u účastníků kurzu především rozvojem, analytických kompetencí při badatelském nakládání s písňovým tvarem. Předmět má formu tematicky zaměřeného semináře s těžištěm v četbě, studiu a důkladném (a systematickém) obeznámení se s původními texty, dalšími doplňujícími zdroji, a otázkami po možnostech studia, k jednotlivým konstitutivním dílům v oblasti sběru, třídění, vydávání, zkoumání a šíření moravských lidových písní od 19. století do současnosti. V rámci výuky budou představeny i nejsoučasnější vývojové tendence českého i zahraničního etnomuzikologického bádání o lidové písni, a možnost jejich využití při kritickém zhodnocení starších badatelských a sběratelských modelů. Četba textů a poslech písní bude doplněn případovými studiemi, ukázkami (dobré i méně dobré) praxe, ukázkami pramenů a workshopy s odborníky, případně exkursemi.
Důraz je kladen na utřídění, systematizaci a napojení poznatků nabytých studiem v jiné předchozí (akademické, praktické i mimoškolní - např. zájmové) přípravě, či vytvoření základního rámce pro vstupní orientaci v problému. Akcentována budou hlediska systematická, teoretická a aplikační, s přesahem k interdisciplinárním vazbám a souvislostem - jak do oblasti příbuzných, i vzdálenějších, humanitních disciplín, tak oborů společenskovědních, a, v synergii se studovanou problematikou, (výběrově) i exaktních.
Teoretický základ předmětu připravuje studenta na konfrontaci se znějícím živým hudebním tvarem, a doplňuje poznatky získané studiem v jiných předmětech hudební teorie, potažmo systematické hudební vědy.
Pozornost bude věnována i praktickým otázkám plánování, přípravné rešerše, organizace a vnitřní strukturace terénního výzkumu podle současných badatelských modelů. - Výstupy z učení
- Po absolvování bude student schopen:
- orientace v jednotlivých stádiích sběratelské, a další odborné péče o repertoár moravské lidové písně;
- orientace v souvislostech a mechanismech tvorby, udržování a obnovy písňového fondu jak je popisují jednotliví autoři a badatelé;
- charakterizovat a popsat hlavní myšlenky klíčových koncepcí analýzy a teoretického popisu (na mikro- i makroúrovni) daného repertoáru, a vybrané prvky aplikovat;
- základním způsobem popsat, zařadit, s ohledem na dostupnou teorii utřídit, a deskriptivně strukturovat zvolený písňový, či repertoárový, útvar pro potřeby dalšího odborného rozpracování;
- orientace v relevantní české, i zahraniční analytické terminologii k problematice;
- charakterizovat hlavní, „identitní“ specifika, specifické jevy a příznačné stavebné znaky diskutovaných segmentů studovaného repertoáru;
- samostatně uvažovat a hodnotit předkládaná odborná témata, při střídání různých badatelských perspektiv (důraz na kritický odstup);
- na podkladě studovaných jevů formulovat hypotézy výchozí pro vlastní výzkum;
- samostatně, i týmově, vyhledávat relevantní případy pro uplatnění analýzy;
- samostatně, i týmově, vyhledávat relevantní případy pro vlastní výzkum;
- v návanzosti na případové studie a exkurse rozmyslet potřeby pro plánování terénního výzkumu;
Předmět zájemcům nabídne:
- přehled základních pramenů k jednotlivým vývojovým obdobím zkoumání repertoáru moravské lidové písně;
- tematicky relevantní prameny k diskutovaným badatelům a sběratelům;
- přehled klíčových současných publikací a metodik k problematice (české, zahraniční, interdisciplinární rozšíření výběru);
- seznámení s domácími i zahraničními periodiky a lexiky orientovanými na probíraná témata;
- sumarizaci hlavních relevantních tematických databází a bibliografií;
- znalost základní terminologie analýzy písňového tvaru;
- hlavní linie zájmu, a užité postupy hudební teorie při výzkumu moravské lidové písně;
- rozvahu nad možnostmi zapojení nových technologií do výzkumu a péče o repertoár moravské lidové písně. - Osnova
- 1. Úvod do studia, propedeutika, organizační informace
- 2. Metodologické problémy tématu v synchronní a diachronní perspektivě;
- postmoderní, uměnovědné a mezioborové souvislosti tématu; kritické momenty výzkumu;
- nejstarší období (a prameny) bádání o moravské lidové písni;
- Guberniální sběr (1819)
- 3. František Sušil (1804 - 1868),
- kontext, doba, badatelský odkaz a jeho důsledky pro další vývoj
- 4. František Bartoš (1837 - 1906)
- a dimenze jeho badatelského, i kulturně společenského (a iniciačního) přínosu a odkazu
- 5. Leoš Janáček (1854 - 1928), Státní ústav pro lidovou píseň,
- současné janáčkovské projekty v oblasti folkloristického díla;
- databázové systémy
- 6. Vlivy moravské lidové písně v oblasti artificiální hudby
- 7. Vladimír Úlehla (1888 - 1947),
- koncepce empirického výzkumu (L. Janáček, Antonín Sychra (1918 - 1969),
- dobová technika;
- rané fáze formalizace ve sběru, katalogizaci a analýze písní);
- moravská lidová píseň v zahraničí (migrace a reflexe)
- 8. Alois Hába (1893 - 1973),
- otázky mikrointervaliky;
- improvizace a autentická interpretace jako badatelské téma moravského písňového repertoáru;
- etnoorganologická problematika
- 9. Slavistické a komparatistické koncepce v oblasti moravského písňového repertoáru
- (Ludvík Kuba (1863 - 1956),
- Volodymyr Leonidovyč Hošovskyj (1922 - 1996));
- evropské badatelské (i novější „globální") koncepce zasahující oblast zvnějšku,
- či přidružující repertoár pod příslušnost k vyššímu areálovému celku
- 10. Karel Vetterl (1898 - 1979),
- vliv rozvoje technologií na studium repertoáru
- 11. Lidová duchovní píseň a podoby jejího výzkumu;
- tematika (obsahová stránka, tematické - a funkční - kategorie repertoáru)
- moravské lidové písně jako problém;
- otázky kategorizace repertoáru, jejího vývoje a proměn názorů na odvozování pořádacích mechanismů kategorizačního třídícího systému
- 12. Analytické modely v rozboru moravské lidové písně
- (Jiří Vysloužil, Alois Hába, Jan Trojan, Miloš Štědroň, Dušan Holý ad.);
- vybrané jevy - modalita a flexibilní diatonika, nápěvy s kolísavými stupni, hudecké funkce, melodická rezidua a archaismy,
- celotónová melodika, mikrointervalika...;
- problematika harmonizace a úprav písní;
- repertoárové paralely se zahraničním;
- automatizace a formalizace analýzy
- 13. Dušan Holý (* 1933); Sociální a etnické teorie utváření repertoáru
- (variablita repertoáru, procesy utváření a generačního přenosu repertoáru atd.);
- pronikání sociálně-antropologické a kulturologické etnomuzikologie anglosaského typu do problematiky;
- zahraniční výzkumy moravské lidové písně a „globalizace“ repertoáru;
- autenticita v postmoderním (a popkulturním) kontextu - alternativní, nonartificiální hudba, „world music";
- improvizace a současné úpravy moravských písní z pohledu rozličného vymezení „tradice" a konceptu autenticity
- Výukové metody
- 1. Kontaktní výuka:
Seminární výklad s prezentací, společné čtení textů, skupinové analýzy, případové studie, skupinová diskuse. Setkání s expertem. Setkání s odborníkem z praxe. Případové studie a rešerše účastníků. Kritické diskusní fórum. Terénní exkurse, návštěva partnerských pracovišť.
2. Online výuka:
Případové rešerše elektronických zdrojů, online multimediální výukové materiály, strukturovaný harmonogram elektronické četby, elektronické studijní materiály.
Práce s databázemi.
3. Domácí příprava studenta: Četba k probíraným tématům, analýzy a rešerše, seminární projekt. - Metody hodnocení
- Projekt, kolokvium.
- Informace učitele
- http://www.nulk.cz/zdroje-informaci/digitalni-edice-zpevniku
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/HV_328