HV_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Hedvika Linkovová Mühlová (přednášející)
Mgr. Jiří Čevela (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:40 N42
Předpoklady
Předmět je otevřen zájemcům o problematiku všech pokročilostí, oborových zaměření, dispozic i individuálních zájmů. Nejsou vyžadovány žádné zvláštní předpoklady, či znalosti. Hudební zkušenosti, znalosti a dovednosti studenta nebudou žádným způsobem přezkoumávány ani nijak testovány.

Klíčový je zájem a chuť naučit se novým věcem, i zájem zapojit se.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se s proměnami pohledů na repertoár moravské lidové písně v dílech významných sběratelů, skladatelů, etnografů, regionálních osobností, hudebních teoretiků a dalších badatelů, tak, aby studenti dokázali poznatky sami kriticky vnímat, hodnotit - a následně cíleně aplikovat při vlastní praktické muzikologické, potažmo etnomuzikologické, etnografické, sociálně antropologické, či kulturologické badatelské práci. Hlavní důraz bude kladen na hudební složku lidové písně a charakteristiku klíčových hudebních, a hudebně-strukturních, fenoménů, s daným repertoárem spjatých.

Předmět počítá s uplatněním, a u účastníků kurzu především rozvojem, analytických kompetencí při badatelském nakládání s písňovým tvarem. Předmět má formu tematicky zaměřeného semináře s těžištěm v četbě, studiu a důkladném (a systematickém) obeznámení se s původními texty, dalšími doplňujícími zdroji, a otázkami po možnostech studia, k jednotlivým konstitutivním dílům v oblasti sběru, třídění, vydávání, zkoumání a šíření moravských lidových písní od 19. století do současnosti. V rámci výuky budou představeny i nejsoučasnější vývojové tendence českého i zahraničního etnomuzikologického bádání o lidové písni, a možnost jejich využití při kritickém zhodnocení starších badatelských a sběratelských modelů. Četba textů a poslech písní bude doplněn případovými studiemi, ukázkami (dobré i méně dobré) praxe, ukázkami pramenů a workshopy s odborníky, případně exkursemi.

Důraz je kladen na utřídění, systematizaci a napojení poznatků nabytých studiem v jiné předchozí (akademické, praktické i mimoškolní - např. zájmové) přípravě, či vytvoření základního rámce pro vstupní orientaci v problému. Akcentována budou hlediska systematická, teoretická a aplikační, s přesahem k interdisciplinárním vazbám a souvislostem - jak do oblasti příbuzných, i vzdálenějších, humanitních disciplín, tak oborů společenskovědních, a, v synergii se studovanou problematikou, (výběrově) i exaktních.

Teoretický základ předmětu připravuje studenta na konfrontaci se znějícím živým hudebním tvarem, a doplňuje poznatky získané studiem v jiných předmětech hudební teorie, potažmo systematické hudební vědy.

Pozornost bude věnována i praktickým otázkám plánování, přípravné rešerše, organizace a vnitřní strukturace terénního výzkumu podle současných badatelských modelů.
Výstupy z učení
Po absolvování bude student schopen:
- orientace v jednotlivých stádiích sběratelské, a další odborné péče o repertoár moravské lidové písně;
- orientace v souvislostech a mechanismech tvorby, udržování a obnovy písňového fondu jak je popisují jednotliví autoři a badatelé;
- charakterizovat a popsat hlavní myšlenky klíčových koncepcí analýzy a teoretického popisu (na mikro- i makroúrovni) daného repertoáru, a vybrané prvky aplikovat;
- základním způsobem popsat, zařadit, s ohledem na dostupnou teorii utřídit, a deskriptivně strukturovat zvolený písňový, či repertoárový, útvar pro potřeby dalšího odborného rozpracování;
- orientace v relevantní české, i zahraniční analytické terminologii k problematice;
- charakterizovat hlavní, „identitní“ specifika, specifické jevy a příznačné stavebné znaky diskutovaných segmentů studovaného repertoáru;
- samostatně uvažovat a hodnotit předkládaná odborná témata, při střídání různých badatelských perspektiv (důraz na kritický odstup);
- na podkladě studovaných jevů formulovat hypotézy výchozí pro vlastní výzkum;
- samostatně, i týmově, vyhledávat relevantní případy pro uplatnění analýzy;
- samostatně, i týmově, vyhledávat relevantní případy pro vlastní výzkum;
- v návanzosti na případové studie a exkurse rozmyslet potřeby pro plánování terénního výzkumu;

Předmět zájemcům nabídne:
- přehled základních pramenů k jednotlivým vývojovým obdobím zkoumání repertoáru moravské lidové písně;
- tematicky relevantní prameny k diskutovaným badatelům a sběratelům;
- přehled klíčových současných publikací a metodik k problematice (české, zahraniční, interdisciplinární rozšíření výběru);
- seznámení s domácími i zahraničními periodiky a lexiky orientovanými na probíraná témata;
- sumarizaci hlavních relevantních tematických databází a bibliografií;
- znalost základní terminologie analýzy písňového tvaru;
- hlavní linie zájmu, a užité postupy hudební teorie při výzkumu moravské lidové písně;
- rozvahu nad možnostmi zapojení nových technologií do výzkumu a péče o repertoár moravské lidové písně.
Osnova
  • 1. Úvod do studia, propedeutika, organizační informace
  • 2. Metodologické problémy tématu v synchronní a diachronní perspektivě;
  • postmoderní, uměnovědné a mezioborové souvislosti tématu; kritické momenty výzkumu;
  • nejstarší období (a prameny) bádání o moravské lidové písni;
  • Guberniální sběr (1819)
  • 3. František Sušil (1804 - 1868),
  • kontext, doba, badatelský odkaz a jeho důsledky pro další vývoj
  • 4. František Bartoš (1837 - 1906)
  • a dimenze jeho badatelského, i kulturně společenského (a iniciačního) přínosu a odkazu
  • 5. Leoš Janáček (1854 - 1928), Státní ústav pro lidovou píseň,
  • současné janáčkovské projekty v oblasti folkloristického díla;
  • databázové systémy
  • 6. Vlivy moravské lidové písně v oblasti artificiální hudby
  • 7. Vladimír Úlehla (1888 - 1947),
  • koncepce empirického výzkumu (L. Janáček, Antonín Sychra (1918 - 1969),
  • dobová technika;
  • rané fáze formalizace ve sběru, katalogizaci a analýze písní);
  • moravská lidová píseň v zahraničí (migrace a reflexe)
  • 8. Alois Hába (1893 - 1973),
  • otázky mikrointervaliky;
  • improvizace a autentická interpretace jako badatelské téma moravského písňového repertoáru;
  • etnoorganologická problematika
  • 9. Slavistické a komparatistické koncepce v oblasti moravského písňového repertoáru
  • (Ludvík Kuba (1863 - 1956),
  • Volodymyr Leonidovyč Hošovskyj (1922 - 1996));
  • evropské badatelské (i novější „globální") koncepce zasahující oblast zvnějšku,
  • či přidružující repertoár pod příslušnost k vyššímu areálovému celku
  • 10. Karel Vetterl (1898 - 1979),
  • vliv rozvoje technologií na studium repertoáru
  • 11. Lidová duchovní píseň a podoby jejího výzkumu;
  • tematika (obsahová stránka, tematické - a funkční - kategorie repertoáru)
  • moravské lidové písně jako problém;
  • otázky kategorizace repertoáru, jejího vývoje a proměn názorů na odvozování pořádacích mechanismů kategorizačního třídícího systému
  • 12. Analytické modely v rozboru moravské lidové písně
  • (Jiří Vysloužil, Alois Hába, Jan Trojan, Miloš Štědroň, Dušan Holý ad.);
  • vybrané jevy - modalita a flexibilní diatonika, nápěvy s kolísavými stupni, hudecké funkce, melodická rezidua a archaismy,
  • celotónová melodika, mikrointervalika...;
  • problematika harmonizace a úprav písní;
  • repertoárové paralely se zahraničním;
  • automatizace a formalizace analýzy
  • 13. Dušan Holý (* 1933); Sociální a etnické teorie utváření repertoáru
  • (variablita repertoáru, procesy utváření a generačního přenosu repertoáru atd.);
  • pronikání sociálně-antropologické a kulturologické etnomuzikologie anglosaského typu do problematiky;
  • zahraniční výzkumy moravské lidové písně a „globalizace“ repertoáru;
  • autenticita v postmoderním (a popkulturním) kontextu - alternativní, nonartificiální hudba, „world music";
  • improvizace a současné úpravy moravských písní z pohledu rozličného vymezení „tradice" a konceptu autenticity
Výukové metody
1. Kontaktní výuka:
Seminární výklad s prezentací, společné čtení textů, skupinové analýzy, případové studie, skupinová diskuse. Setkání s expertem. Setkání s odborníkem z praxe. Případové studie a rešerše účastníků. Kritické diskusní fórum. Terénní exkurse, návštěva partnerských pracovišť.

2. Online výuka:
Případové rešerše elektronických zdrojů, online multimediální výukové materiály, strukturovaný harmonogram elektronické četby, elektronické studijní materiály.
Práce s databázemi.

3. Domácí příprava studenta: Četba k probíraným tématům, analýzy a rešerše, seminární projekt.
Metody hodnocení
Projekt, kolokvium.
Informace učitele
http://www.nulk.cz/zdroje-informaci/digitalni-edice-zpevniku
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/HV_328