NJK009 Praxe komplexní (jednoobor): výuka a moderní technologie

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
100 hodin za semestr. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Markéta Hotařová, Ph.D. (přednášející)
Johannes Benjamin Köck, BA, MA (přednášející)
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr. (přednášející)
Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Sylvie Stanovská, Dr.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Voraussetzung für die Teilnahme am Kurs ist der Abschluss eines germanistischen oder vergleichbaren Bachelorstudiums und der Besuch, bzw. der Abschluss der Lehrveranstaltung "Didaktika II - metodologie". Předpokladem je ukončení germanistického nebo srovnatelného bakalářského studia, ukončení předmětu didaktika II - metodologie a obou praxí z prvních dvou semestrů studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je: - praktická aplikace poznatků získaných v předmětu didaktika - metodologie.
- absolvování praxe v rozšířeném rozsahu.
- praktická výuka s využitím moderních technologií v požadovaném rozsahu a reflektovaná oborovým didaktikem i středoškolským kantorem
Výstupy z učení
Student bude schopen
- plánovat a připravit výuku
- využít metodologické poznatky v praxi
- odučit výuku v odpovídající kvalitě
provést odbornou reflexi vlastní výuky
- se zorientovat v moderních technologiích a využít je ve výuce.
- aplikovat znalosti moderních technologií při výuce
Osnova
  • Praxe probíhá na střední škole vybrané ze sítě škol spolupracujících s Ustavem germanistiky. Student tedy aplikuje znalosti moderních technologií ve vlastní praxi, odučené na institucích, jež participují na stážích. Celkem 100 hodin praxe 10 hodin výuka s využitím moderních technologií 70 hodin příprava 20 hodin reflexe výuky
Literatura
  • Meister, Hildegard: Qualifiziert unterrichten: E-Learning: Handbuch für den Fremdsprachenunterricht.Deutsch als Fremdsprache, 2014, Hueber Verlag
  • SCHIFFLER, Ludger. Effektiver Fremdsprachenunterricht : Bewegung - Visualisierung - Entspannung. Tübingen: Narr, 2012, 160 stran. ISBN 9783823366805. info
  • HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
  • NEUNER, Gerhard. Schreiben macht Spass. Heft 1. 1. vyd. Munchen: Klett, 1990, 44 s. ISBN 3-12-675430-9. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER a Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
  • NEUNER, Gerhard. Allgemeinbildung Lehrplanwerk Unterricht. Berlin: Volk und Wissen Volkseigener Verlag, 1972, 542 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava, rozvrhy výuky
Výuka a její rozbor
Konzultace s vyučujícím
seminář
výuka
feedback
hospitace
Metody hodnocení
rozbor výukového materiálu
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.